26 října 2017

Památník Karla Čapka ...





Ve Staré Huti na místě zvaném Strž podle stejnojmenného rybníka,
stojí krásný dům. Taková ta úžasná prvorepubliková vilka kam se jezdilo každý
rok na "letní byt". Kolem jsou vysoké stromy porostlé psím vínem, které
spadá dolů jako zelené liány v pralese, okolo šumí a bublá Sychrovský potok který vytéká
z rybníka který je o něco výš naž tato kouzelná vilka.
Z místa kde se před ní na trávníku sedávalo, popíjela káva a disputovalo, probírala se vysoká politika
a vznikaly nápady na knižní díla je vidět na rozsáhlou louku lemovanou starými stromy.
V jednom z koutů rozlehlého trávníku stojí i malý kamenný památníček a u něj lavička.
Toto tiché a klidné místo bylo po tři roky, které byly bohužel posledními,
domovem českého spisovatele Karla Čapka a jeho ženy herečky Olgy Scheinpflugové.
Zde vznikla taková díla jako Válka s mloky, Cesta na sever, Bílá nemoc, první parta nebo
Život a dílo skladatele Foltýna.
Empírovou vilu která dříve patřila Collorado - Mannsfeldům věnoval jako svatební dar
Karlu Čapkovi správce panství Václav Palivec. Karel Čapek se věnoval v těchto třech letech úpravám
domu a zahrady, ale scházel se zde i s mnoha osobnostmi. Mimo jiné sem velmi rád
zajížděl T.G.Masaryk, novinář Ferdinand Peroutka ale i bratr Josef Čapek.

Poprvé jsem tu byla vloni v květnu, kdy jsme zde měli náš druhý dandičí slet
a kdy jsme si prošli část naučné stezky Karla Čapka. Už tehdy jsem si říkala, že bych
se sem ještě jednou ráda podívala a tak když jsem zjistila že můj původní
plán, fotit kolem Huťského rybníka je jaksi zhacen tím, že je rybník opět
vypuštěný vydala jsem se na pěší cestu z parku na památník. Bylo ještě brzké dopoledne,
krásný slunný den prostě tak akorát na takový pěší výlet. Dvakrát jsem se sice musela optat na cestu
protože moje první cesta sem byla autem a ze zcela jiného směru, ale nakonec jsem se dostala
na už mě z minula známou cestu a za chvíli jsem už stála na břehu rybníka Strž
odkud jsem se už dostala do zahrady památníku.


Tak to je ona, ta krásná vilka kudy se ubíraly i dějiny ....

vendywrajce.net

Technické stavby v zajetí ozdobné révy kterou podzim zbarvil do zlaté

vendywrajce.net

Trochu netradiční zpracování vodopádku

vendywrajce.net

Staré stromy zdobí vodopády psího vína, na podzim musí být jejich rudé zbarvení
přímo ďábelsky krásné

vendywrajce.net

Silné kmínky přísavníku jasně ukazují, že ještě pamatují svého zahradníka Karla Čapka

vendywrajce.net

Zahrádka která přilehá k bývalému domku správce. Dnes je tu pokladna, infocentrum, bistro a zázemí

vendywrajce.net

Terasa a veranda v zadní části domu

vendywrajce.net

Tady se v křesílkách debatovalo, kouřilo, popíjelo a relaxovalo

vendywrajce.net

Příjemné kryté posezení navazující na technické stavení

vendywrajce.net


vendywrajce.net


vendywrajce.net

Zlatozelené loubí

vendywrajce.net


vendywrajce.net


vendywrajce.net

Místo kde by se měl zastavit každý správný milovník psů. Jde o památníček Čapkovi
milované Dášeňky který zde byl postaven na její památku v roce 2013

vendywrajce.net

Z každé jeho strany jsou Dášeňčiny portrétky


vendywrajce.net


vendywrajce.net


vendywrajce.net

Obelisk na vyhlídce kde Karel Čapek nejraději sedával při psaní ....
vendywrajce.net

..... protože měl odtud rybník Strž jako na dlani


vendywrajce.net


vendywrajce.net

Když jsem se vracela na autobus přes Starou Huť, zaujaly mne tyto dávno nepoužívané
koleje. Jednalo se o vlečku kudy putovala železná ruda vytěžená v dolech pod Mníškem.
Ostatně areál památníku dřív než ho Colloredové upravili do jeho dnešní podoby býval původně železárnami.

vendywrajce.net

10 komentářů:

  1. Pěkné . Byl jsem tam před lety a už jsem si to moc nepamatoval dík za připomenutí...Také to má teď na podzim jiný půvab...

    OdpovědětVymazat
  2. Tady to neznám. Místo působí velmi nostalgicky. Možná právě proto, že sezóna už je pryč a návštěvníků málo nebo žádní a tak je více prostoru k rozjímání.

    OdpovědětVymazat
  3. Pomníček Dášence je náramný.

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkné a inspirativní místo, které toho hodně zažilo.

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Je to z něj cítit. A člověk tu cítí určitý respekt a úctu.

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Je roztomilý. Ty obrázky Dášeňky - štěněte se mi vždycky v té knize líbily.Líbí se mi i na něm.

    OdpovědětVymazat
  7. [2]: Je to kousek před Dobříší, dokonce snad Stará Huť k Dobříši patří. Je tam hezky i na té naučné stezce.

    OdpovědětVymazat
  8. Krásné místo. Líbí se mi moc památníček Dášeňky.

    OdpovědětVymazat
  9. Prima článek, dodnes lituji, že jsem byl nějakou dobu ve Staré Huti na základní vojenské službě a tam se nikdy nešel podívat.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: To bylo, zvlášť když tam nikdo nešpacíroval sem tam. Akorát zákusek nebyl. Už pomalu bufet zazimovávali

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....