17 prosince 2016

Větrně bez větru .....



Z městečka Schiltern a jeho krásných zahrad
nás čekal už jen přesun směrem k našim hranicím, do
pohraničního města Retz. Městečko leží 12 km od Znojma, a tato
poloha ho zařazuje mezi Čechy asi k nejnavštěvovanější pro adventní
zábavu zvanou Krampuslauf čili pochod Krampusů (Čertů). První zmínka
se datuje do roku 1180 a město neslo jméno Rezze, což je pravděpodobně
slovanského původu.

V roce 1425 je město skoro celé zničeno husity, na 6000 obyvatel pobito a 8000
odvedeno do Prahy jako zajatci. V roce 1431 jej husité napadli podruhé.
V roce 1486 město dobil matyáš Korvín a až do roku 1492 patřilo pod uherskou korunu.
V té době se začala jeho vinařská tradice. V roce 1645 město dobil švédský generál
Lennart Torterson. není bez zajímavosti, že na náměstí je Jihomoravské muzeum.

Do Retzu jsme zamířili právě kvůli Krampusům, ale nejdřív jsme si zašli obhlídnout
starý větrný mlýn stojící na kopci nad městem. Je krásně zachovalý, a veřejnosti přístupný,
leč jen do konce listopadu. Takže o tři dny jsme tu možnost prošvihli.
Do města jsme přijeli zrovna když zapadalo slunce a tak krásně nasvěcovalo
mlýn i vinice kolem něj .....






Mezi dveřmi se dovnitř dá přes provaz podívat


Stará hřídel




Hned naproti stál zřejmě druhý mlýn, ale dnes je z něj obytný dům




Díky této zacházce jsme sice přišli se synem o nejlepší místa na pozorování čertů, a tím pádem i možnost
pořídít zajímavé fotky, což mne později trochu mrzelo, ale zas i tohle místo bylo kouzelné
a stálo za to k němu do kopce vyfunět.... už proto, že se mi tu podařilo
pár kousků západových fotek.

10 komentářů:

  1. Krása, ale mlýn je nejkrásnější

    OdpovědětVymazat
  2. Mlýny jsou pěknou dominantou statků.

    OdpovědětVymazat
  3. [3]: Jak říkala průvodkyně, tyhle mlýny jsou v tomto regionu hojné. Nevím, za celou cestu jsem neviděla jediný, až tenhle nad Retzem.

    OdpovědětVymazat
  4. Větrné mlýny se často přetvářejí v obytné domky. Už jsem takto viděla dva i u nás. Je fajn, že tento slouží i k nahlédnutí veřejnosti.

    OdpovědětVymazat
  5. [5]: Docela by mne to bydlení v takové stavbě zajímalo jak vypadá. A asi bych ho i brala. Pěkně na kopečku, rozhled kolem dokola ....

    OdpovědětVymazat
  6. [7]: Jo, jo.... krásné místečko s nádhernou stavbou.Díky za přání

    OdpovědětVymazat
  7. Jůů, parádní, ten mlýn se sluncezápadem

    OdpovědětVymazat
  8. [9]: Mě se u něj strašně moc líbilo, docela bych si dovedla představit v takovém místě i bydlet. Bylo mi tam sakra fajn.... a nejen kvůli těm vinicím, ale prostě jen tak. Možná to znáš, někdy se dostaneš na místo kde si lebedíš a říkáš si Tak tady je mi naprosto skvěle....

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....