15 ledna 2016

Smutný týden .....



...... je tento pomalu končící pro britskou
hudební ale i divadelní a filmovou kulturu. A nejen pro ní. Během něj
odešly dvě velké hvězdy které přesáhly svým uměním hranice nejen své země
ale i kontinentu a staly se mezinárodně uznávanými star. Je s podivem, že obě ve
stejném věku na stejnou nemoc a krátce po tom co vydaly nové CD nebo uvedli
nový film či spolupráci na něm.

V pondělí svět obletěla zpráva o úmrtí zpěváka
DAVIDA ROBERTA JONESE kterého ale všichni znali pod jménem DAVID BOWIE.


Své jméno si tak změnil aby nebyl zaměňován s jiným Jonesem a to Davy
ze skupiny Monkees. Narodil se 8.1. 47 v Brixtonu kde svou hudební kariéru
začal jako saxofonista ve školní kapele. Při jedné školní rvačce si poranil oko
a po operaci mu trvale zůstala poškozená zornice. Oči dvou barev se od té doby
staly jeho hlavním poznávacím znamením.Po škole se živil jako výtvarník (stejně jako
i druhá zesnulá hvězda) Jeho profesionální začátky nebyly zrovna oslnivé
už proto že byl velký experimentátor a nic mu nebylo cizí.
Proslul svými stylizacemi do různých postav (Greta Garbo při turné po USA) nebo
muže z hvězd Ziggy Stardust.






Bowie byl i jedním ze zakladatelů glam rocku, ale
jeho rozsah byl od alternativního rocku, experimentálního rocku, art rocku po
pop, soul a dance - pop. Spolupracoval jako producent s Lou Reedem,
natočil duety a písně s Iggy Popem, Tinou Turner, s Patem Methenym, Mikem Jaggerem
nebo se skupinou QUEEN.

David Bowie a 70.léta a další proměna


A jeho nezaměnitelné oči



Zahrál si i v několika filmech a i k některým napsal hudbu. Byl to stejný hudební
chameleon jako byl druhý zesnulý chameleon herecký. Rozepisovat se víc o jeho úspěších,
hudbě by dalo na hodně dlouhý článek, kdo si chce o něm všem přečíst stačí zajít na net.
V den svých 69. narozenin vydal svou nejnovější ale bohužel už navždy poslední desku BLACKSTAR.
Dva dny na to 10.1. 2016 umírá. Jeho posledním přáním byla tichá kremace jen v kruhu rodiny.

Přestože písničky Davida Bowieho mne provázely mými postpubertálními a následnými
krásnými lety, jeho odchod mne nazasáhl tolik jako smrt druhé osobnosti a to

ALANA SIDNEYHO PATRICKA RICKMANA.



I on podlehl ve stejném věku stejné nemoci jako David Bowie.
Možná proto, že díky článku o něm v prvním Kukátku,jsem posledních
pár týdnů trávila ve společnosti filmů tohoto charismatického herce.

I on pracoval nejdřív jako výtvarník a jeho start nebyl také zrovna moc úspěšný.
A i on byl dokonalý profesionál a herecký chameleon. Dokázal v jedné roli
předvést celou škálu emocí a poloh kterými vládl. Jeho herecký rejstřík
byl velmi bohatý a spousty filmů dokázal pozvednout svým hereckým výkonem
natolik že hned nezapadly v zapomnění. Víc než film miloval ale divadlo, a
kvůli divadelní karéře odmítl spousty filmových rolí. Ale i tak se navždy
zapsal do myslí filmových diváků. A to hlavně rolí profesora Severuse Snapea
z filmové ságy Harry Potter. O to smutnější na jeho odchodu je, že při
loňské návštěvě Prahy jako hosta na Febiofestu kam přivezl představit
svůj poslední (bohužel) režisérský počin a to film Králova zahradnice,
nevypadal vůbec nemocně a hýřil dobrou náladou a sáhodlouhými
plány do budoucna. A o to překvapivější byla zpráva o jeho smrti....
Vloni dotočil film sHelen Mirren který bude mít letos premiéru
a namluvil jednu z postav v dalším zpracování Alenky v říši divů.

Jako herce jsem ho představila v Kukátku č.1.
A moje osobní recenze na ty filmy které jsou dostupné a které
jsem viděla jsou zde, zde, zde, zde a zde. O některých (třeba
Parfém: příběh vraha a Sweeney Todt holič s Fleet Street) jsem psala
už dřív. Pokusím se ještě podívat na jiných úložištích jestli tam nenajdu
zbylé filmy o které jsem měla zájem protože ty které jsem viděla byly zlomek
z rozsáhlé filmografie. Jeho zvláštní, lehce ironický a vědoucí úsměv který
dokázal ale přejít velmi rychle v milý a upřimný smích a jeho všeříkající
protočení očí bude filmovým
fanouškům, ale myslím že hlavně fanynkám, protože co si budem povídat
jako chlap byl stále velmi přitažlivý, hodně chybět .....




Skvělý rozhovor z pořadu Na plovárně najdete zde







24 komentářů:

  1. To je fakt podivné. Hoci je smrť vlastne normálna záležitosť, ale keď to takto "nenormálne" a naraz, dokopy príde, musí sa jeden zamyslieť...

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, je to velmi smutné. David Bowie ještě v posledních chvílích psal další písničky a připravoval muzikál, doufal, že má před sebou několik měsíců.

    OdpovědětVymazat
  3. Bowieho jsem moc nemusela, na mě ta hudba byla taková až moc klidná..

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: Sešlo se to zvláštně. Někdy to tak bohužel je. Měli hodně společného včetně začátků jako výtvarníci nebo pomalých rozjezdů kariér....

    OdpovědětVymazat
  5. [3]: Tak Bowie patřil k mému mládí, Rickman k létům víc než zralým. A poslední týdny jsem projížděla jeho filmografii a trávila večery i s jinými filmy než je Harry Potter nebo Smrtonosná past či Robin Hood. Byly to filmy kruté, ale i romantické. Překvapivé i s koncem očekávaným. Ale i jeho režijní práce. Ať tak či tak dokázal se měnit ne jen každou postavou ale i každým dalším obrazem filmu.

    OdpovědětVymazat
  6. Oba skvělí umělci i když každý z jiné branže. Bowie už púoslední roky unikal mé pozornosti, ale v mém mládí jsem ho ráda poslouchala. Zato Rickmanovo herecké umění jsem sledovala bedlivě a máš pravdu, byl to charizmatický muž, po kterém zaslzí nejedno oko jeho fanynek.

    OdpovědětVymazat
  7. Davida Bowieho jsem nikdy neposlouchala úmyslně, snad když ho hráli v rádiu, možná proto, že jsem vyrůstala v jiné době. Alana jsem měla skutečně ráda, jak už jsem psala, skoro, jako by odešel někdo z blízkých.

    OdpovědětVymazat
  8. Zaskočili mě oba. Davida Bowieho jsem sice moc neprožívala, pár písniček od něj ano, skvělá role krále skřítků v Labyrintu, ale jinak jsem ho moc nesledovala. Přesto mě jeho odchod rozesmutnil.

    OdpovědětVymazat
  9. O Patricku Ricmanovi jsi napsala honě pěkných článků, bylo vidět, že je tvým velkým oblíbencem.

    OdpovědětVymazat
  10. Je to opravdu smutný týden.

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: Tak když jsem projížděla v posledních týdnech jeho filmografii tak mi hodně přirostl k srdci a navíc proč nepřiznat, dokázala jsem ocenit plně i to že to byl i ve starším vydání fešnej chlap!

    OdpovědětVymazat
  12. [8]: Já bych se asi i když to bylo dost brutální, vrátila k té Zemi v šatně. Ale je ještě několik filmů které by mne zajímaly ale na Ulož.to nejsou k mání anebo jen v původním znění bez titulků či rumunsky namluvené. A pak ještě jeden či dva jejichž námět mne nijak nezaujal, jako třeba dějiny IRA.

    OdpovědětVymazat
  13. [8]: Ale pořád mám v kompu CBGB.

    OdpovědětVymazat
  14. [7]: O Bowiem v poslední době moc člověk ani neslyšel, tak to ani tak neranilo. Tohle byl ale člověk který byl vidět hodně. Proto to bylo tak neuvěřitelné.

    OdpovědětVymazat
  15. Legendy nám začínají odcházet. Smrt patří k životu, ale stejně to člověka tak nějak zaskočí.

    OdpovědětVymazat
  16. Souhlasím, Vendy, minulý týden byl opravdu smutný.

    OdpovědětVymazat
  17. [19]: Náhodou jsem objevila tenhle článek, možná jsi ho viděla:

    OdpovědětVymazat
  18. [19]: Myslím že každý z těch o kterých jsem psala stojí za podívání. Jen se v tom článku trochu sekli s tím že si vzal tu svou partnerku teď. Je pravda že spolu žili hodně dlouho jen tak, ale ne 50 let ale 35 a vzali se v roce 2012.

    OdpovědětVymazat
  19. [21]: Díky za vytažení, Vendy, ten odkaz byl tak dlouhý, že celý komentář raději padl do spamu.

    OdpovědětVymazat
  20. Alana Rickmana jsem měla vážně ráda a jeho smrt mě překvapila. Škoda. :(

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....