01 června 2014

Nový kostel......





V dalším, třetím kole soutěže o nejhezčí sakrální stavbu
bych vám ráda představila velice zvláštní kostel. Když by jste okolo něj jeli a nevšimli si kříže na střeše,
ani by jste ho za kostel nepovažovali. Spíš za nějaké kongresové centrum.
Stojí v Litomyšli (ostatně jako většina mých nafocených, ono je tam těch kostelů pět, takže je co fotit) u
hlavní silnice na Svitavy.
Nový kostel je motlitebnou Církve bratrské, která dříve sídlila ve vile proti nádráží. Jenže přestala kapacitně stačit a tak se rozhodlo o stavbě zcela nové, větší modlitebny. Stavbu projektoval a navrhnul brněnský architekt Zdeněk Fránka.
Kostel který slouží i jako koncertní síň byl otevřen v roce 2010.
Unikátním na této stavbě je zahloubení do kopce a zatravněného terénu. Nad vchodem dominuje krásný kříž z lepeného skla. V roce 2012 byla tato stavba nominována do prestižní architektonické soutěže Mies van der Rohe Award v Barceloně.
Není bez zajímavosti, že jako jediný Čech tuto cenu získal Jan Kaplický.













Je mi jasné, že o tomto kostele se rozhodně nedá říct že je krásný nebo pohledný. Spíš naopak. Ale co mu rozhodně nelze upřít je zajímavost a netradičnost.....a myslím že i místo pro jeho stavbu naprosto vyhovuje. Neruší, ale naopak se sem i hodí, nad ním je technická zástavba, benzínka a shluk staveb kde sídlí různé firmy. Ve starší zástavbě by to bylo asi o dost kontroverznější ho umístit. Ale zase jak jsem zjistila litomyšlští jsou vcelku na tohle kulturní a nebylo proti této stavbě moc protestů. Spíš více hrdosti.....

18 komentářů:

  1. Starej kostel je starej kostel. Tady jako vstup do metra.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Teď si to trefil! A já si říkala co mi to připomíná....je fakt že je všechno možné jen ne pohlednej....ale je zajímavej....

    OdpovědětVymazat
  3. Z venčí žádná sláva, ale třeba je uvnitř člověk, který svým kázáním celý kostel prosvítí.

    OdpovědětVymazat
  4. [4]: I to je možné. Mě ale tohle je proti srsti celá víra, takže mi je to vcelku jedno....mě to zaujalo jako stavba, což ostatně platí o všech kostelích....

    OdpovědětVymazat
  5. Rád bych se téhle stavby trochu zastal, pokud jde o tu jeho pohlednost. Mně totiž pohledný připadá. Je to asi tím, že jsem velkým příznivcem modernějších trendů v architektuře. Takže - i když Werich říkával, že "baroko je pěkný pro voko", mně často připadají zajímavější tyhle moderní stavby které vycházejí z úplně jiné estetiky. Čímž neříkám, že kostel dostane můj hlas, spíš aby nebyl smutnej, že se tu o něm mluví jako o nějakém ošklivém kačátku

    OdpovědětVymazat
  6. Tak trochu souhlasím s Pavlem, Vendy, nebýt toho kříže, kostel by se nedal poznat. Máš ovšem moje uznání, že jdeš do soutěže s tímhle objektem. V každém případě je velice zajímavý a hezky nafocený. 4. a 5. fotka jsou skvělé!

    OdpovědětVymazat
  7. [7]: Tak to že je zajímavej, a nejen pro nás, značí nominace na tu  prestižní cenu. Mě se jeví jak už jsem psala zajímavým, samozřejmě že moderní architektura zasahuje i do oblasti sakrálních staveb, i když těch se moc nově nestaví. Takže i s toho důvodu jsem ho sem zařadila. Ostatně ten tvůj skalní byl taky de facto moderna.....a navíc se mi moc líbí to místo kam byl postaven. Ničím nic neruší, naopak se tam stalo okolí úpravnějším a to mi připadá jako velké plus.....

    OdpovědětVymazat
  8. [8]: Tak já jako pořadatel přece nemůžu vyhrávat! To by vypadalo jako že dávám někomu nůž na krk aby pro mne hlasoval .....ale dokonale se sem hodí. Jde o to představovat zajímavé a nejen krásné stavby i když o tu krásu v soutěži jde. Jenže takováhle stavba se moc často v Čechách nevidí takže tu má svoje oprávněné místo

    OdpovědětVymazat
  9. [10]: Nevím, proč bys nemohla vyhrávat, Vendy! Snad by se nenašel člověk, který by tě spojoval s násilím!     

    OdpovědětVymazat
  10. Přesně to Pavel trefil, modlitebna vypadá jak vstup do metra. Zvenčí krásná není, zajímalo by mne, jak to vypadá uvnitř. Stavba stála neuvěřitelných 19mil. Kč!

    OdpovědětVymazat
  11. [12]: Když jsem tam tak nahlížela přes dveře tak mi to ve vestibulu připadalo jak v nějakém hotelu. Palmy, křesílka, šatna....nevím jak vypadá samotná motlidebna ale raději dám, když už tedy, přednost interiéru starých kostelů....

    OdpovědětVymazat
  12. Nebýt toho kříže, myslel bych, že jde o obytný dům, anebo garáž pro větší počet aut

    OdpovědětVymazat
  13. Je zajímavý, i když, mně se moc nelíbí. Na druhou stranu zapadá do svého okolí znamenitě. Vybrala jsi moc chytře.   

    OdpovědětVymazat
  14. [15]: Příště, tedy jestli nějaké bude už mám zase v záloze klasiku. Ale i dřevo . Zatím jsem v tom sama samotinká.....

    OdpovědětVymazat
  15. Náhodou, kostel tak docela pěkně pasuje.

    OdpovědětVymazat
  16. Opravdu zvláštní kostel. Nebýt toho celkem malého křížku, ani bych tuto stavbu netypovala na kostel. Z jednoho pohledu jako nějaké skleníky z jiného bych typovala na mateřskou školku. :) Ale to tam zase chybí dětské hřiště.  Viděla jem už i pár moderních "lehkých" sakrálních staveb a architektinicky jim to velmi slušelo. Třeba kostel v Břeclavi. Ten ale nemám mafocený, nevlastnila jsem při návštěvě fo´ták. Ale něco jsem nafotila na jiném místě tento týden na první dovolené.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....