12 února 2013

Svitavské náměstí - okolí kostela

Město Svitavy, které se jmenuje podle protékající řeky Svitavy jež nedaleko od města pramení v lesích, vzniklo z osady kterou založili premonstráti z Litomyšle. Nejstarší písemná zmínka o ní se datuje z 6.11. 1256. O něco později jsem přišli němečtí osadníci povolaní olomouckým biskupem Brunem, kteří založili novou ves s kostelem sv.Jiljí. Původní ves Svitava postupně splynula s novou. Díky své hraniční poloze patří téměř celá část města k severozápadní Moravě, a jen malá nezastavěná část na severovýchodu do Východních Čech. Že zde žilo ve větší míře německé, tudíž bohatší obyvatelstvo je vidět i na výstavnosti domů na náměstí. které je stejně jak litomyšlské po obou stranách lemované domy s podloubím a je zhruba stejně velké. Na jeho jednom konci stojí kostel Navštívení Panny Marie a na druhém Ottendorfův dům, zvaný též Červená knihovna kde dnes sídlí Muzeum esperanta. Zřejmě nejznámější zdejší osobností a rodákem je Oskar Schindler, který za války ve svých továrnách v Polsku, Německu a posléze zde ve Svitavách zachránil na dvěstě židů z Varšavského ghetta před transportem do lágru v Osvětimi. Možná proto, že zde vedle německého obyvatelstva žilo právě i mnoho Židů. Ve městě je postaven i památník Oskara Schindlera. Další známou osobností a rodákem je hudebník a zpěvák Franta Černý jeden ze zakládajících členů skupiny Čechomor jejíž původní členové z dřevních začátků pocházeli z okolí Svitav....


Kostel Navštívení Panny Marie, jeho věž slouží jako vyhlídka


Abych nezapoměla jak se kostel jmenuje


Detail slunečních hodin na boku kostela


Socha patronky kostela Panny Marie


Ani se nedivím, že je zdejší věž používána jako vyhlídka, je pěkně vysoká


Osvětlení mi trochu připomělo vícehlavou saň, škoda jen že tam překáží reflektor osvětlení kostela a zesilovač


V létě příjemné zákoutí na posezení ve stínu lípy a s výhledem na velkou část náměstí


Mariánský sloup je hned vedle kostela dominantou tohoto konce náměstí


A pohled směrem od sloupu


Zítra bude pokračování, tentokrát pár krásných domů z náměstí...

21 komentářů:

  1. Děkuji za fotodokumentáž, tam jsem nikdy nebyla!

    OdpovědětVymazat
  2. Přes Svitavy jsem častokrát projížděl,ale do města jsem se ještě nedostal.Vyhlídka na kostelní věži,to zní zajímavě

    OdpovědětVymazat
  3. Když jsem bydlela jako holka ve Žďáře nad Sázavou, proslechlo se, že ve Svitavách je zlevněná obuv, a že se tam daj koupit krááásný boty. Tak jsme se tam s mámou vypravily a doma zapomněly na sporáku hrnek se svíčkovou a knedlíkama, co jsme si ohřívaly....to nás ty boty vyšly pěkně draho. Sotva jsme hrnek urvaly od plotýnky. Jinak Svitavy neznám

    OdpovědětVymazat
  4. Svitavy jsem ještě nenavštívila a ráda se s nimi seznámím. Náměstí mají pěkné.

    OdpovědětVymazat
  5. Pěkné fotky z pěkného náměstí...

    OdpovědětVymazat
  6. Kostolik je naozaj moc pekny :).

    OdpovědětVymazat
  7. Teraz si spravila velmi zasluzny cin a zacpala si velku dieru v mojich vedomostiach. (Samotne mestecko a hlavne ten Schindler! Mam ten film nahrany asi trikrat, ani raz som si ho nepozrel, vraj ludia vychadzali z kina v slzach.)

    OdpovědětVymazat
  8. [8]: Film jsem neviděla, ale četla jsem knihu podle které byl natočený a pak ještě Schindlerův životopis. Byl to napůl Němec a napůl Čech a ne takový filantrop jako Charels Winston, ale časem si uvědomil při návštěvách koncentráků kam jezdil vybírat Židy do továren jak strašně se Němci chovají a jak za to budou muset být potrestáni.I on sám se dostal pod drobnohled gestapa, dvakrát ho i zatkli ale díky konexím se mu podařilo se vždy nějak dostat ven a před tím aby ho deportovali do koncentráku což mu už hrozilo ho zachránil konec války....A zajímavý je, že to nikdo vlastně nevěděl že ty Židy zachránil, až po válce oni sami mu poslali z Izraele poděkování a tak se to dostalo na veřejnost.

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Jestli se tam nějak dostanu v létě a bude hezky tak tam asi vlezu

    OdpovědětVymazat
  10. [4]:Fákt? No my tam s cerou taky byly kvůli botám !

    OdpovědětVymazat
  11. [3]:Tak pokud budeš mít v plánu je zase navštívit tak řekni .

    OdpovědětVymazat
  12. Svitavy jsou hezké město, často jsme se tam stavovali cestou na dovolené na Vysočinu.

    OdpovědětVymazat
  13. Taky Svitavy neznám a to jsem projízdela casto okolo,ted uz cestuju jen prstem po mape ,dík za reportáz

    OdpovědětVymazat
  14. [3]: Já stejně tak, vždy jsme jen projížděli a nikdy se nezastavili. A je vidět, že to byla škoda. Náměstí je velmi pěkné, skoro jako v Telči.

    OdpovědětVymazat
  15. Krásné náměstí i kostel.

    OdpovědětVymazat
  16. [15]: To jo,ale já bydlel třicet let u břehu Svratky

    OdpovědětVymazat
  17. Svratku vídám když jsem u Kovboje na ranči na návštěvě, teče jim okolo

    OdpovědětVymazat
  18. [9]: Nepriamo som spoznal jedneho politika, ktory sa s nim osobne poznal. To je fantasticky pribeh...(Pekny start do noveho tyzdna, apropos, dobre vyzeras na te snimke s "pusou"...)

    OdpovědětVymazat
  19. [5]:Ahoj, dívala jsem se na net a tento překlad se mi zdál nejvýstižnější " Hodiny nepočítám, jen ty radostné"

    OdpovědětVymazat
  20. [4]:Ahoj, dívala jsem se na net a tento překlad se mi zdál nejvýstižnější " Hodiny nepočítám, jen ty radostné"

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....