17 ledna 2024

Kolem parlamentu .....

 


.... a radnice byla první vyhlídková cesta s průvodkyní. 
Budova parlamentu na Ringstrasse je opravdu monumentální budova a patří mezi nejvýznamnější rakouské budovy. Do začátku loňského roku probíhala rozsáhlá rekonstrukce takže dnes se ukazuje opět v plné kráse. Budova je postavená ve stylu řecké klasiky odkazující na to, že v Řecko je kolébkou demokracie. Množství sloupů, soch a trojúhelníkový štít je pro tuto architekturu vlastní. Před budovou je krásná kašna které vévodí socha bohyně moudrosti Pallas Athény která drží v ruce zlatou sochu bohyně vítězství Niké. 
V době kdy jsme ve Vídni byli se město chystalo k velkým oslavám dne státnosti (dva dny před naším 28. říjnem) a tak se mnoho budov připravovalo na volný vstup pro obyvatele Vídně. Jednou z nich byl právě i parlament. Věděli jste, že druhá Rakouská republika jejíž základy vznikaly po II. světové válce kdy po anšlusu připadla Německu a v roce 45 byla stejně jako Německo rozdělená na okupačních zón (Francie, Velká Británie, USA a Sovětský svaz) vznikla 15. května 1955 kdy byla podepsaná mezi Rakouskem a Sovětským svazem státní smlouva která znamenala konečný odchod okupačních vojsk. Rakousko se zavázalo k neutralitě a proto není členem NATO i když svou vlastní armádu má.
Druhá velmi krásná budova v blízkém sousedství Parlamentu je vídeňská radnice. Jak mnozí z vlastní zkušenosti víte, nachází se před ní jedny z nejhezčích vánočních trhů ve Vídni. Tentokrát se i před ní montovaly stánky k nadcházejícím oslavám ....







Mimochodem vídeňská radnice se stala vzorem pro stavbu jiné, a to té liberecké. Naproti radnici stojí vídeňský Burgtheater, divadlo v němž hrála i známá milenka Františka Josefa Kateřina Schrattová. Tu mu našla sama císařovna Sisi. Ale také tu působil během své emigrace český herec Pavel Landovský 




Když už byla řeč o armádě, ta měla zabraná svými stany a náborovými středisky všechny zelené plochy okolo Hofburgu.


To že mi vjel do záběru jsem zjistila až doma 😉


Od radnice jsme Volksparkem došli k Hofburgu, což budou další dvě zastávky ....

27 komentářů:

  1. Teda, vy jste měli krásné počasí. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  2. Obě budovy jsou moc pěkné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ano, Vídeň stejně jako Praha je plná architektonických skvostů. Jen tedy je rozdíl v tom, že většina z nich vznikla až od druhé půlky 19. a začátkem 20. století. Za vlády Františka Josefa I. jich vzniklo nejvíc. Ty pražské jsou většinou o dost starší ;-)

      Vymazat
    2. Takový pocit jsem měla i v Paříži, že všechny památky jsou celkem nové.

      Vymazat
    3. I když v té Paříži zas toho asi vzniklo dost za Ludvíků XIV. a XV. Ale tuším že i tam jsou ty památky mnohem starší než ty vídeňské. Mě v té Vídni chybí to klasické staré město jako je v Praze. Jsou tam taky takové úzké uličky, to ano, ale nejsou to ty středověké s nízkými domky jako třeba Nový Svět nebo Zlatá ulička a pozdější jako bývají v jiných městech. A třeba i mnohem menších. Některé jsem měla i na té výstavě....

      Vymazat
    4. Někde jsem viděla, jak vypadala Vídeň s hradbami než ji obléhal Sultán a než dostal na frak.Asi pak hodně staveb zbourali a stavěli nové, honosné paláce.Vídeň i Budapešť jsou krásné, ale, ruku na srdce - na Prahu nemají. Jiřina z N.

      Vymazat
    5. Každé evropské město po zbourání hradeb skokově rozrostlo. Jde o to v které době se hradby bourali, podle toho je pak ta architektura starší nebo mladší. Tedy relativně ;-) Já bych řekla že Praha a Vídeň jsou takové sestry. V Budapešti jsem nebyla tak nemůžu posoudit

      Vymazat
  3. Vídeň je nádherné město plné krásných staveb. Škoda, že se tam nemůžu podívat osobně. Těším se na další fotografie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda, těch krásných staveb je tam hojnost. Mám už vypsaný seznam zájezdů na tenhle rok a mám tam i vídeňskou ZOO. Takže se zas s Vídní potkám asi i letos.

      Vymazat
    2. Pozdravuj vídeňskou pandu. Jiřina z N.

      Vymazat
    3. Pokud nebude někde hnípat :D

      Vymazat
  4. Krásné budovy to jsou.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsou, navíc nově očištěné takže svítí už na dálku když se do nich opíralo sluníčko

      Vymazat
  5. Anonymní18/1/24 11:09

    Lezarts
    Pěkně jsou budovy zrenovované! Já je mám ještě v paměti, jako očouzené budovy zubem času.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Problém pískovce v městské aglomeraci. Taky jsem si teď zpětně říkala že ta radnice je nějaká bílá, a tak jsem se podívala na fotky z roku 2014 a opravdu je oproti tehdejší podobě mnohem mnohem bělejší. Navíc když na ní svítilo sluníčko tak to opravdu vyniklo.

      Vymazat
    2. A konečně je hotové čištění i Stephansdomu. Ten taky svítí novotou a nikde žádné lešení jak před těmi deseti lety

      Vymazat
  6. To jsou nádherné stavby.Vídní jsme vždy jenom projížděli,bohužel nebyl čas na zastávku
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
  7. Vendy, ve Vídni jsem byla několikrát, ale už dlouho ne. Díky za krásné připomenutí. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já teď podruhé a asi se tam zas podívám, tentokrát právě do ZOO a velkého akvadomu. Je tam cosi co se jmenuje Dům moří

      Vymazat
  8. Ano, ano, naposledy jsem tam byla právě o adventu. A je to opravdu kouzelné, dokonce i v budově radnice děti ve vysokých kuchařských čepicích pečou perníčky... Vypadaly jako kouzelní skřítci.
    Vendy, děkuji za parádní fotky a přeji hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Netušila jsem, že je do radnice možný vstup, ale asi to vypadá že v dubnu zas Vídeň navštívím, tak jestli bude možnost tak bych se vůbec do radnice podívala....

      Vymazat
  9. Na libereckou radnici jsme my, Liberečáci, pyšní, je to mezi radnicemi v Čechách opravdový klenot :). Myslím, že se začaly s tou vídeňskou stavět ve stejné době a jsou si podobné proto, že liberecká měla architekta, který spolupracoval na té vídeňské.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Libereckou navrhnul vídeňský architekt Franz Neumann a je postavená v novorenesančním slohu, a vídeňskou Fridrich von Schmidt a je v novogotickém slohu. Liberecká se začala stavět v roce 1888, vídeňská v roce 1872. Ale ta inspirace je evidentní a je taky krásná, o tom žádná.... ale jako Pražák si rejpnu. Na Staroměstskou nemá .... :D :D :D

      Vymazat
    2. O tom, že Staroměstská je nej, nepochybuji! :D

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....