23 ledna 2024

V Praze máme Pařížskou ulici ....

 


.... pak něco čemu se říkalo Zlatý kříž, kde se za socíku
 nacházely prodejny kde jste koupili něco víc a lepšího než ve skoro prázdných obchodech. V Pařížské se po revoluci  soustředily prodejny většiny známých značek jako Dior, Jimi Choo, Luis Vuiton apod. Ale je to jen jedna z pražských ulic. Ve Vídni tvoří obchodní třídy s prodejnami těchto vyhlášených značek velký okruh od Hofburgu ke svatému Štěpánu. Ten jsme procházeli s průvodkyní. O něco později, když jsme marně hledaly nějakou kavárnu kde by se dalo sedět na předzahrádce, jsme si ho s mými souputnicemi nechtěně obešly skoro celý zas. Ale nejsou to jen tyto obchody, ale najdete na trase i dvě ze tří nejvyhlášenějších vídeňských cukráren a kaváren. Cukrárna a kavárna Demel, honosící se titulem c. a k. cukrárny která jako jediná dodávala na císařský stůl své výrobky a pak samozřejmě světově známý hotel Sacher se svým dortem. Třetí, Caffé Havelka jsme nějak minuly.
 Takže si půjdeme trochu zautrácet ....

Ale úplně  nejdřív sen na skok vrátíme k Schönbrunnu. Kdo byl ve Vídni před lety, ví asi jaký to byl fofr když jste přijeli k zámku. Autobus zastavil, všichni z něj museli honem honem vyskákat a už zas frčel pryč na parkoviště určené pro autobusy někam dolů k Dunaji. To samé při přejezdu do města. Honem honem do autobusu a pryč. Dnes už tyhle dostihy nezažijete, protože u zámku je postavené nové velké parkoviště pro autobusy kdy si v pohodě a klidu vystoupíte a nastoupíte a řidiči si mohou odpočinout. Mě zaujala hra světla a stínů na stěnách u laviček






Hned vedle parkoviště jsou dva koridory. Jeden pro vlaky a druhý pro vodu. Ta tam ovšem na rozdíl od vlaku přítomná nebyla




A jsme konečně ve vídeňských ulicích. Kočárů tu jezdí opravdu hodně, potkáte je všude. Musím říct, že nějak vždycky koníky lituju. Něco jiného to bylo v dobách Františka Josefa, kdy nic jiného nejezdilo. Dneska se proplétají mezi jedoucími auty. Ovšem oproti minulé návštěvě jsem zaregistrovala určitý posun v tom, v jaké kondici koně jsou. Musím říct že v o hodně lepší. Minule mnozí z nich měli vydřenou srst v místech kde měli postroje a celkově vypadali dost unaveně. Tentokrát jsem už jsem nic takového neviděla a i koně působili mnohem živějším dojmem



Sloup Nejsvětější trojice nebo také Vídeňský morový sloup. Stojí v ulici Graben. Mimochodem česky je to Na Příkopě. A pak že Praha a Vídeň nejsou sestry 😉. Nechal jej po morové epidemii postavit v roce 1679 císař Leopold






Kostel sv. Petra. Druhý nejstarší kostel ve Vídni. Ovšem ne v téhle podobě. Stojí na místě mnohem mnohem staršího kostelíku založeného v roce 800. Tuto podobu má od roku 1733. Stojí bokem od ulice Graben


Kdo byl ve Vídni na advent určitě obdivoval zdejší nádhernou světelnou výzdobu ulic. Tahle už je jiná než ta nad kterou jsme áchaly s dcerou před devíti lety. A jelikož jí krom světýlek zdobí i krystaly tak se krásně ve sluníčku třpytí







V přízemí sice najdete zcela moderní McDonalds, ale když zvednete oči výš, uvidíte tuhle krásu


Výloha obchodu Swarovski na Kärtnerstrasse. Jsou tu dva a u obou jsem slintala jak bernardýn


A hrátky s odrazy


A jsme tu. Hotel Sacher. Stojí mezi vídeňskou Operou (jasně tady jsou ty vyhlášené plesy) a ulicí Kärtnerstrasse. Když jsme šly druhé kolo, napadlo nás že si sem zajdeme. Jenže u všech tří vchodů stály dlouhé fronty a tak jsme to vzdaly. Nakonec nás to obcházení Vídně stálo víc času než kdyby jsme si tu frontu vystály....
Hotel byl postaven na místě strženého Divadla U Korutanské brány a otevřen Eduardem Sacherem, synem vynálezce dortu Sacher Franze Sachera. Původně se jmenoval Hotel de l'Opera, ale brzy byl pojmenován po slavné cukrářské rodině. Od roku 1871 získal E. Sacher titul c. a k. dvorního dodavatele. Hotel se stal místem kde se po operních představeních scházela vídeňská smetánka 




Dnes tedy skončíme u Sacherů, ale příště zas budeme pokračovat v obhlídce vídeňských ulic ....

26 komentářů:

  1. V těch kamínkách jsi se úplně ztratila.Je to jiný svět.Nádherné fotografie.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdepak v tom odlesku nejsem já, to je nějaká kolemjdoucí ....

      Vymazat
  2. Anonymní23/1/24 20:04

    Lezarts
    Díky Tobě jsem si oživila Vídeňské návštěvy. V roce 1967 jsem měla štěstí dát si u Sachra dort a kávu, to tam ještě nabyl nával :-))) V tu epochu se ještě štamgasti schovávali za paravanem z novin, ve kterých si v klidu četli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo to byla ještě taková doba.... možná že letos na toho sachra taky dojde. Uvidím jak to bude časově, ta cestovka co s ní chci jet letos zas tolik volného času nedává

      Vymazat
  3. Co návštěva Vídně, to jiné a silné dojmy Klidně pojedu zas.
    Hezky jste si Vídeň užily, to Turky hnali ... stejně si myslím, že je tam víc Čechů, než Rakušáků. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No mnoho Rakušanů pochází de facto z Čech, a mnoho Čechů z Rakouska. Já sama jsem toho příkladem.

      Vymazat
    2. Tak tuto souvislost neznám, ale je fakt, že poprvé jsme to měli jako zájezd poznávací a hodně jsme poznávali a pak už každý další výlet do Vídně méně a méně, a více se kafíčkovalo, dortíčkovalo a jen tak lelkovalo. V zahradách jsem se věnovala více růžím, nasávali jsme atmosféru, dvojku vína a nebo černé pivko. Taky oblíbené dobrůtky Franze Josefa a nebo gulášovou polévku jako z Maďarska.Přeji ti časté návštěvy nejen ve Vídni.
      Jiřina z N.

      Vymazat
    3. Tu souvislost původu jsem už tady několikrát psala. Prababička byla Vídeňačka křtěná Dunajem, moje babička se ve Vídni narodila a jako malá se pak dostala s rodiči do Čech. Na prababi mám vzpomínku v tom že to byla vysoká přísná paní která se nikdy pořádně nenaučila česky. Moje babi zas nikdy nemluvila německy i když já se učila ve škole učila a bývala bych to brala kdyby mě učila. Dodnes bych asi tu němčinu ovládala mnohem mnohem líp než ovládám. No spíš neovládám :D

      Vymazat
  4. Hezká procházka a ani mne nohy nebolí :). Ale sacher bych si dala ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já taky, ale netušily jsme že hledáním volné zahrádky v tom množství kaváren strávíme víc času a obcházení než kdyby jsme si vystály tu frontu u Sacherů

      Vymazat
  5. Vendy, užila jsem si, zavzpomínala. A taky zatoužila se tam zase po čase rozjet...
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, jo... do Vídně se dá, je taková trochu návyková

      Vymazat
  6. Dnes je venku hnusně, tak mi Tvoje fotky přišly náramně vhod !
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že oproti předvčerejšku jsme vážně měly jak v létě.

      Vymazat
  7. I já jsem si zavzpomínala....na město i na sacher)))

    OdpovědětVymazat
  8. My jsme do centra Vídně připluli lodí kanálem, ale odjezd autobusu byl přesně ten fofr o kterém píšeš. Tak mě napadá, zda ten prázdný koridor pro vodu není právě ten plavební. Byl také takto úzký a nesměli jsme se na lodi pohybovat, protože kvůli úzkému kanálu musela plout pomalu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možné to je, ono se do Vídně po Dunaji dá jet, takže nějaké kanály z něj budou....

      Vymazat
  9. Vendy, díky za připomínky Vídně, ráda jsem si zavzpomínala. Moc pěkné fotky, ostatně jako vždy. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  10. pěkné fotky, hlavně ty lístky u laviček jsou super! :)

    OdpovědětVymazat
  11. Ahoj Vendy, i já jako ostatní přede mnou jsem si u Tvých fotografií zavzpomínala na svoje návštěvy Vídně, procházky a sachr dort s kávičkou ten musel být pokaždé :o). Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já budu doufat že do třetice konečně i ten sacher bude! ;-)

      Vymazat
  12. Přímo vedle svatého Petra jsem bydlíval, když jsem ještě jezdil do Vídně celkem pravidelně. teď už jsem tam nebyl víc než 5 let.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsi měl bydlení na velmi pěkném místě!

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....