08 října 2016

Vzpomínáte si? aneb Retro pošesté .....



Dnešní nášup foteček asi přinese vzpomínky jak těm, kdo si
kdysi hráli s prvními herními konzolemi nebo prvními pc počítači, které
se u nás objevili. Já si pamatuju jak to vypadalo u nás doma. Malý tříletý synek dřepí
v pyžámku na sedačce a paří s doma vyrobeným joystickem na Sinclairu ZX hry,
nebo později, když se u nás objevilo Spectrum tak se u nás scházeli chlapi z kotelny
a seděli jsme třeba čtyři hodiny u golfu .....
Nicméně další vystavené artefakty si určitě připomenou dámy, které je určitě
v životě dost často používaly Mrkající .....






Samozřejmě že dcera neodolala a připomněla si trochu léta na škole,
tam byly malé herní konzole hitem


A teď něco pro šikovné ruce. Šicí stroj nesměl chybět v žádné rodině,
u nás doma to byla stará krásná singrovka na které šila jak babička, tak
i mamina a ušily mi obě na ní spousty věcí. Pak si mamča koupila elektrický
šicí stroj.


Tohohle mazlíka mi koupil muž čistě náhodou, když šel okolo Diamantu na Václaváku
a tam je zrovna přivezli. Já nikdy k šití netíhla, na to byla mamka, ale měla jsem stroj
a tak jsem ho musela využívat. Jsem takovej blázen, který ač nemá žádné zkušenosti
usmyslí si, že nezačne takovými jednoduchými věcmi jako jsou povlaky, závěsy a podobné
věci, ne, já si usmyslela že si rovnou ušiju kostým který jsem viděla v jednom časáku.
A taky jsem si ho ušila. Za látku jsem v té době dala hodně velký peníz a pokud bych to
zkazila, byl by to průser. Nezkazila a nebyl. Měla jsem model, který hned tak někdo
neměl a nosila ho hodně dlouho..... a šití se pro mne stalo ohrmnou zálibou a díky
tomu, že jsem po nastěhování na sídliště jsem měla nad sebou stejně postiženou sousedku
která navíc odebírala BURDU jsem měla spousty možností a inspirací a můžu říct,
že jsem nějakých šest let nekoupila oblečení nikomu. Od triček počínaje přes rifle,
košile, šaty, riflové bundy po zimní bundy a oteplovací soupravy pro děti. Dokonce
i plavky jsem si šila. Manželovi do práce chodili pytle různě velkých kusů látek na
utírání rukou od šmíru kde se našlo spoustu různých materiálů a některé pytle skončili
u nás doma, potažmo dětem i mě na oblečení ..... moje šití skončilo v okamžiku, kdy
se tady v gubernii otevřel první hrabák a začaly mizet obchody s látkami. Veritasku jsem
prodala jedné dívčině tady která se učila na krejčovou a já si koupila jiný. Na něm jsem toho
ještě dost našila a stále je připravený v pohotovosti. I když už teď jen na nějaké opravy
a tu a tam něco ušiju pesanům. Jako třeba šusťáky do mokrého sněhu....


Sonet duo..... to je moje dětství a dodnes ho mám na půdě. Můj tatínek si na něj dlouhá léta nahrával
rozhlasové Silvestry někdy od roku 60 a já je s nadšením poslouchala v dobách, kdy jsem už trochu
pobrala rozum, takže jsem vyrůstala na poslechu Chladila a Simonové, Štercla, Šaška a Vostřela,
Traxlerů a jejich studentských písní z dob obrození, Gotta, Matušky, Golden Kids .....
dokonce si nahrával i první a na hódně dlouhou dobu i poslední televizní uvedení seriálu Píseň pro Rudolfa,
takže jsem si je mohla v době normalizace vesele poslouchat. Já sama si pak nahrávala své pásky z
tehdy dostupných rozhlasových diskoték, nebo z Interprogramu kde se člověk mohl seznámit z
písničkami ze zahraničí. Sice i tady vládla dost cenzura, ale přeci jen to bylo trochu volnější než
Český rozhlas. Co se týče toho hranatého fénu, tak tím jsem si sušívala občas vlasy u tchýně.
Byl to děs .....


Tenhle lux je momentálně "zazděný" na chatě za jednou stěnou.


Přesně tahle krabička na čaj mi leží v šupleti a mám v ní kancelářské sponky
a sponky do sešívačky Mrkající. A bez fénu se neobešlo žádné kadeřictví a ještě tak čtyři
roky zpátky jsem ho používala u maminy.....


Račte si vybrat televizi na kterou jste se v dětství dívali .....
Uprostřed to není svítící reklama na igráčky, ale LED televize.



16 komentářů:

  1. Bože, já su stará, já si to pamatujuuuuuuuuuuuuuuuuuuu           

    OdpovědětVymazat
  2. Tak ty "konzole" nemají chybu, pamatuji si, jak jsme jako malí pařili na Atarku, nemohli jsme se od toho odtrhnout!

    OdpovědětVymazat
  3. Jé - také už hodně pamatuji.

    OdpovědětVymazat
  4. Jo a tu  plechovou krabičku mámm také - mám v ní různé patenky - i značky koh-i-noor, háčky, ap.

    OdpovědětVymazat
  5. Na Sinclairu jsem si také hodně hrával a vzpomínám, jaké to byly nervy, zda se podaří hru z magnetofonové pásky nahrát do paměti. Ale pak mě to přešlo a dnešní počítačové hry vůbec neznám a ani po nich netoužím.

    OdpovědětVymazat
  6. [6]: Jo, tak to byla sakra vopruz.... jak se ukázaly diskety už to bylo lepší, ale to nahrávání tak to byla kapitolka sama pro sebe. Neustálé čištění hlavy magneťáku, neskutečný pískot a pak stašilo aby blikla elektrika a bylo vymalováno a muselo se jet znovu.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak takovou veritasku mám a šiji na ní dodnes. Stejně tak i tu krabičku od čaje a starý telefon by se také našel.

    OdpovědětVymazat
  8. [8]: Ona ta Veritaska byla držák. Já na ní šila dvakrát střechu na loď, jednou z pogumovaný látky a podruhý ze stanovky. Obojí to zvládla v pohodě, zvlášť ta pogumovaná látka byla dost oříšek....

    OdpovědětVymazat
  9. Pamatuju jen ten počítač, vánoční světýlka a Veritasku, to byla mašina. Možná, kdybych ji někde oprášila, tak ještě maká...

    OdpovědětVymazat
  10. Jé, kolik hadříků já si kdysi podle střihů z Burdy v ruštině ušila na velmi podobné Veritasce... a hele, ten fén, vedle psacího stroje, ten máme doma! A funguje!

    OdpovědětVymazat
  11. [11]: Já dostala od té sousedky čtyři ročníky ruské a pak jsem měla předplacenou i českou. Ono to mělo ohromnou výhodu v tom, že to oblečení dětem ve školce a později ve škole nikdo nemohl ukrást, protože to byly takové originály, že by se to hned poznalo když je někdo na sobě měl.... jednou jedinkrát ukradl někdo dceři džísku ale to bylo na táboře. Vzhledem k tomu že tam byli děti z celé republiky, tak měl jistotu že ho už nikdy nepotká aby to poznala že to je ta její....

    OdpovědětVymazat
  12. Podle Burdy jsem dost šila. Střihy a návody opravdu seděly.

    OdpovědětVymazat
  13. Tak tohle je už opravdu pořádné retro:)U technických věcí vidí člověk nejlépe jak ten čas postoupil:)   

    OdpovědětVymazat
  14. [14]: Jo, jo.... tam to je opravdu vidět.

    OdpovědětVymazat
  15. [13]: No ty tedy seděly fakt parádně! kdysi mi mamina nechávala dělat střihy na míru, ale když jsem si pak začala šít z té Burdy, byla to paráda. Akorát musel člověk při překreslování dávat pozor aby nevlezl do jiného střihu . Nějak jsem se dostala do takové nálady, že si snad půjdu do trafiky juknout na poslední číslo Burdy jestli by tam nebylo něco zajímavého na ušití   

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....