31 srpna 2024

Dnešní návštěva ....

 


.... nás zavede ještě mnohem, mnohem 
hlouběji do historie, a to do doby před 30000 lety. Do doby, kdy vzniklo jedno ze sídlišť vytvořených moderním Homo sapiens na svazích hřebene Pálavy. Kde se našlo mnoho artefaktů používaných dennodenně  lovci mamutů. Ať to byly nástroje pro běžný život, nebo život duchovní. Ocitnete se v úrovni vykopávek které zde probíhaly, uvidíte skládku mamutích kostí, tak jak jí tu obyvatelé zanechali. Dozvíte se kdo vlastně lovci mamutů byli, i to kdo pro nás jejich život znovu objevil. Ostatně věděli jste, že lovci mamutů vlastně až zas takoví lovci mamutů nebyli? Že ulovili tak jednoho párkrát do roka? Že jejich hlavní obživou byli pravěcí losi, koně, jeleni a další drobná zvěř? ....


V Pavlově jsme měli naplánovaný a zamluvený oběd, a prohlídku Archeoparku. Pavlov leží pod hřebenem Pálavy s nejvyšším vrchem Děvín na němž stojí zřícenina Dívčího hradu, nebo též Děviček. jde o gotický hrad který stojí na vápencové skále ve výšce 428 m.n.m a tvoří dominantu nejvyššího vrcholu Pavlovských vrchů


Pod Pavlovem se nachází vodní dílo Novomlýnské nádrže. Kaskáda tří přehradních nádrží na řece Dyji. Tvoří je nádrže Mušovská, Věstonická a Novomlýnská. Mušovská je asi nejznámější, nachází se zde u obce Pasohlávky známý Aqualand Moravia, největší aquapark v České republice, a na ostrově v nádrži stojí jediná stavba zatopené vesnice Mušov, kostel sv. Linharta


Následující obrázky jsem si vypůjčila z netu, aby jste si mohli udělat obrázek o tom jak rozsáhlý zásah do krajiny bylo vytvoření těchto jezer. Dost se vedou spory o tom, jestli a nakolik je vůbec prospěšná. Pohled je právě z Děviček


 A kostel sv. Linharta. Je přístupný pouze párkrát za rok, protože celý ostrov je vyhlášený jako ptačí rezervace


A ještě jednou Děvičky


Samotné muzeum se nachází pod zemí na úrovni vykopávek které zde probíhaly. Je to moderní stavba, která si v roce 2016 odnesla prestižní cenu Stavba roku. Expozice je doplněná zajímavou audiovizuální technologií. Na úvod celé prohlídky si můžete v místním kině připomenout historii zdejších vykopávek, kdo byli lovci mamutů, jaký vedli život ....




Nejbližší okolí muzea je koncipováno jako polostep a step, s vysetými a vysázenými květinami těchto lokalit. O kousek dál bylo pole se stovkami vlčích máků



Jelikož v expozičních místnostech nepanovaly až tak úplně dobré podmínky k focení, tak obrázků moc není




Tzv. Venuší, čili sošek znázorňujících postavu ženy zde najdete hned několik. Z různých materiálů



Jako velká zajímavost tu je k vidění i replika dolnověstonického nezvyklého hrobu tří mladých mužů, která přibližuje pohřební ritus lovců mamutů




A co nesmí samozřejmě chybět, je nejvzácnější a nejznámější nalezený předmět v tomto regionu, Věstonická venuše. Samozřejmě její replika ;-)


Od potravy duchovní, se příště přesuneme k potravě těla. Tedy k jednomu z nejoblíbenějších nápojů většiny světa. Ke kávě .... ostatně tu si dávám i teď, když píšu tenhle příspěvek 😉

26 komentářů:

  1. Vendy tomje moc zajímavá reportáž doplněna krásnými fotografiemi. Do těchto míst se asi nedostanu, ale ráda jsem se dočetla o mnoha zajímavostech, o které ses s námi, čtenáři Tvého blogu, podělila. Děkuji a přeji Ti krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To muzeum je hodně zajímavé, i co se týče architektury. Hodně mne překvapilo že lovci mamutů jimi byli jen opravdu příležitostně, podle vědců na lov mamuta fakt měli omezené síly jak fyzické tak i mentální. Spíš tenhle obraz o nich vznikl díky knihám Eduarda Štorcha.

      Vymazat
  2. Vendy, krásné fotografie mě známých míst s doprovodným slovem. V tom kostele bylo tehdy pusto a prázdno. Měla jsem stísněný pocit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych se do něj moc ráda podívala, bohužel to se nepovede. Je to takový zvláštní a smutný pohled.

      Vymazat
  3. Krásné fotky!! Ten kostel mě také zaujal, většina kostelů bývá ve městě či nějaké osadě, tyhle osamocené mají své kouzlo. Přeji hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On byl ve vsi, ale ta zůstala zatopená, a on evidentně stál na kopečku nad ní, takže ves je pod vodou a on se nad ní drží tak, tak ....

      Vymazat
  4. Jo, Pálava nikdy nezklame. Na Děvičky je to sice hebl, ale super výhledy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My na to čas neměli, a počítám, že by se tam málokdo z účastníků zájezdu i vyšplhal. Takže jsem obdivovala jen zespodu.

      Vymazat
  5. Krása! Moje srdce plesá, neb kdysi dávno byla jednou z mých vysněných profesí archeoložka :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsme na tom stejně. Já milovala doma procházky z dědou dolů po Újezdě, kde měl archeologický ústav svoje pracoviště a okny jsem vydržela pozorovat dobu jak tam slepujou nádoby a provádějí různé kejkle jejichž výsledky se pak skvěly v Národním či jiných muzeích. A knihy o vykopávkách po různých koutech světa jsem milovala už od doby kdy jsem se naučila číst. Vůbec nejvíc jsem chtěla být archeolog v Egyptě.

      Vymazat
  6. Eduard Štorch v tom trochu udělal bordel, tvrdil třeba, že Slované tu žili už od pravěku... Ale pokud si na jeho knihy dobře pamatuji (ještě mám asi doma nějakou schovanou!), tak ulovení mamuta byla opravdu zcela mimořádná událost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, jo, tyhle knížky jsem milovala. Sice ono to nějak vypadalo že se s nimi živili imrvére, takže se mohlo zdát že je lovili pořád! ;-)

      Vymazat
    2. On jeden takovej mamut tlupě docela vydrží, mám pocit, že už uměli maso sušit do zásoby.

      Vymazat
    3. To jo, to určitě už uměli.

      Vymazat
  7. Anonymní1/9/24 11:49

    Lezarts
    Cesta do pravěku vinou cestou, docela nebezpečná kombinace-:))).
    Teď vážně moc zajímavá reportáž!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No naštěstí! ta viná cesta nás trochu minula. Navíc by pro účastníky zájezdu byla asi dost nebezpečná vzhledem k tomu že určitě většina z vzhledem k věku užívá spousty léků :D

      Vymazat
  8. Hrad Děvičky se mi moc líbí. Ty rozhledy z něho jsou úchvatné. Někde na blogu to mám také, ale asi malé fotky.

    OdpovědětVymazat
  9. Sv. Linhart je nádherně nasvícení. Parádní fotka.

    OdpovědětVymazat
  10. O Lovcích mamutů psal Eduard Štorch a přečetla jsem od něho snad všechno.Ta doba mě v dětství hodně bavila a tak by bylo pro mě i teď hodně zajímavé se dozvědět více.
    Krajina i hrad jsou nádherné.Hezký začátek měsíce září

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No! Taky jsem jeho knihy měla děsně ráda. Na Pálavě je krásně....

      Vymazat
  11. Krásné fotky jen co je pravda. Krásná krajina.
    Hezký už zářijový den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že alespoň část Pálavy jsem mohla vidět. Brala bych mít možnost tam být déle a více si to tam projít.

      Vymazat
  12. Vendy, okolí Novomlýnských nádrží neznám, tak jsem se ráda podívala-
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pálava za to vidět jí i navštívit na víc dní rozhodně stojí.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....