18 září 2021

Opět jsem trochu propásla ....

 


.... u Chudobky v Hudební abecedě písmenko N
kde bych zas měla velké dilema s výběrem. Petr Novák - Václav Neckář - Jarek Nohavica - Nazareth. No řekněte sami, výběr jak víno. Ale dneska bych se chtěla ve Velkých hlasech vrátit k jinému písmenku a dát interpretovi víc místa než jen jednu písničku. Vlastně návrat v abecedě jen o písmenko zpět. Jasnééé, dneska bych se chtěla vrátit k Waldovi, protože si myslím, že si to zaslouží. A nejen proto, že byl mým idolem, ale kvůli jeho hlasu a krásným písničkám.
Takže se na něj podíváme trochu zblízka ....

Narodil se 2.7.1932 v Košicích, překvapivě jako Vladimír. Dětství už ale prožíval v Praze. Pěvecké geny zdědil po mamince, která byla operetní zpěvačkou ve vídeňských divadlech. On sám se nejprve vyučil v Poděbradech sklářem, ale náběh na astma mu zabránil, naštěstí, v tomto povolání pokračovat. Ale již v té době i hrál a zpíval v několika kapelách. Ovládal hru na banjo, kytaru i kontrabas.
Po vojně nastoupil v Chebu jako osvětový tajemník, v roce 1953 si nechal narůst svůj charakteristický plnovous a začátkem sedmdesátých let si nechal oficiálně změnit jméno na Waldemar.

Vlastní uměleckou dráhu začal v roce 1957 kdy spolu s Jiřím Suchým a Jiřím Šlitrem zpíval v klubu Reduta, později se stal členem divadla Semafor kde se brzy stal jednou z jeho největších hvězd. Zpíval jak sólově tak v duetech s Jiřím Suchým nebo Karlem Štědrým, od roku 61 vytvořil dvojici s Evou Pilarovou. O rok později přešel s Pilarovou, Horníčkem, a Štědrým do divadla Rokoko. Pilarová se později opět do Semaforu vrátila a Matuška nazpíval několik duetů s Helenou Vondráčkovou, Martou Kubišovou, Jitkou Zelenkovou, Hanou Hegerovou nebo Karlem Gottem...
Objevil se v řadě českých filmů. Jeho popularita byla v 60. letech obrovská, dvakrát vyhrál Zlatého slavíka (historicky je úplně první Zlatý slavík) mnohokrát byl druhý. V letech normalizace byl brán jako národní poklad, stejně jako Karel Gott. Nicméně jeho popularita začala pomalu klesat. V roce 72 začala jeho spolupráce se skupinou K.T.O. (Kamarádi táborových ohňů) a změnil svůj styl, vystupování i písničky. proměnil se ve věčného tuláka, kterým se de facto v roce 86 po emigraci stal. Pro komunisty to byla velká rána, a jak si mnozí pamatují, jeho odsouzení bylo veliké. Následovalo něco co bylo známo ze starého Egypta. Jeho jméno bylo vymazáno z historie české pop music, písničky doprovázející některé seriály byly nahrazeny instrumentální podobou, filmy kde hrál se nesměly promítat. Samotná skupina K.T.O. dostala na několik let zákaz vystupování.
V Americe bylo hlavní jeho činností vystupování pro české krajany a vydával i desky. Do Čech přijel s manželkou v roce 1990, kdy už zas směly znít jeho písničky jak v rádiu tak v televizi a mohly se zas promítat i filmy kde hrál. Natrvalo se do Čech vrátil až po své smrti v roce 2009 a to na Vyšehradský hřbitov. Příčinou byly jeho choulostivé plíce, které mu kdysi zabránily dělat skláře.
Byl dvakrát ženatý, z prvního manželství se narodily holčičky - dvojčátka, které ale bohužel záhy zemřely po komplikacích po očkování, ale později se mu narodil syn, druhé manželství bylo bezdětné, stejně jako dlouholetý vztah s herečkou Jitkou Zelenohorskou, který skončil bouřlivým rozchodem kvůli Olze Blechové. Ta se stala třetí paní Matuškovou a z tohoto manželství vzešel druhý syn Waldemar ml. Jeho diskografie je úctyhodná, poslední kompilace vyšla dva roky po jeho smrti. A těch nejznámějších písniček je taky spousta, namátkou Mám malý stan, Už koníček pádí, Jó, třešně zrály, Tulák se vrátil zpět, 1000 mil, Když máš v chalupě orchestrion ....

Já bych vám ráda spíš představila jeho věci z šedesátých let, protože to byla pro naší hudbu asi ta nejlepší léta kdy vznikaly nesmrtelné hity jak Waldy, tak Heleny Vondráčkové, Václava Neckáře, Marty Kubišové, Karla Gotta a spousty jiných. Navíc na těch hitech jsem vyrůstala a tak je mám spojené i se svým dětstvím.

Třeba Jezabel ....


... nebo málo známý duet s Martou Kubišovou 


.... ze skvělého televizního seriálu Píseň pro Rudolfa III. je i duet s Helenou Vondráčkovou 1000 mil ....


Další skvělá písnička, Sedm dostavníků


Muzikál Kdyby tisíc klarinetů byl jako zjevení. navíc v téhle písničce je vidět jaký rozdíl byl ve Waldemarovi Matuškovi a Karlu Gottovi. Jeden s nenucenými pohyby šelmy, druhý prkenný. Jeden s vizáží čerta, druhý ušlápnutého úředníčka 




.... a samozřejmě nesmí chybět i nejznámější 
 písničky z filmu Noc na Karlštejně...











14 komentářů:

  1. Moc hezké vzpomínání,škoda, že jsi propásla N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, tak Petra Nováka jsem tu ve velkých hlasech už měla, Neckářovi se můžu a asi s radostí budu věnovat, to samé Nohavicovi a Nazareth, tam je pro mě prostě nej písnička Love Hurts....Moc se mi líbila i v úpravě se symfonickým orchestrem jako ústřední melodie seriálu Scarlet.

      Vymazat
  2. Matuška měl dar přirozenosti, což má filmová kamera ráda :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ano, i na jevišti byl přirozený. Gott se o to snažil a dopadalo to vždycky groteskně. On byl prostě dřevo. I v hereckém projevu. Nicméně klobouk dolů před tím co dokázal ve zpěvu. Tam si byli rovnocennými partnery.

      Vymazat
  3. Já W. Matušku ráda poslouchám i teď a myslím si, že nebýt naléhání manželky Olgy, tak by to USA nikdy neodešel. Mám několik jeho LP desek a občas si je pouštím. Jen ty písníčky, kde do nich Olga "ječí" někdy přejdu a poslouchám hlavně ty bez jejího pěveckého doprovodu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, ona byla asi takový jeho trochu zlý duch. To čemu ona říkala zpěv mi taky silně vadí.

      Vymazat
  4. Píšeš to naprosto přesně.Matuška byl naprosto přirozený a vybrala jsi krásné písně.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já tohle jeho období mám asi nejvíc ráda. K.T.O. už mi tak nesedělo, i když písničky taky nebyly špatné. Nicméně jeho písničky od roku 60 do roku 70 byly pro mne top.

      Vymazat
  5. Moc hezký článek. Waldu máme s mým mužem moc rádi a takový hlas se hned tak nenarodí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlas měl opravu krásný, o tom žádná. Další takový už tady od jeho smrti nebyl a není.

      Vymazat
  6. Jako dítě jsem nechápala, proč se nesměla pouštět v seriálu Chalupáři pisnička Když máš v chalupě orchestrion. Jednu dobu tam jen hrála hudba. Taková krásná písnička, měla jsem ji moc ráda...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, jo.... bylo to dost trapné. U Kuchaře Svatopluka sice písnička zůstala, ale zase nebyl uveden v titulcích.

      Vymazat
  7. Že pracoval jako osvětový tajemník, mě pobavilo.
    Obdivuhodná byla jeho odvaha emigrovat po padesátce a ještě se v USA úspěšně uplatnit.
    Mě pop nikdy nebral, takže jeho ani Gotta jsem neprožíval a country s KTO už vůbec ne, ale několik písní se mně docela líbilo, třeba i titulní když máš v chalupě orchestrion ze seriálu Chalupáři, hodně trapné bylo, když ji z repríz vyzmizíkovali :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jsem psala, já měla a mám ráda jeho období od roku 60 do roku 70. To vznikly ty nejhezčí písničky a duety. No a pak Noc na Karlštejně. To je klasika. V té době byli u nás skvělí textaři i skladatelé, takže se není čemu divit že dodnes jsou ty písničky oblíbené. K.T.O. prostě nebrat, obzvlášť tu uječenou umečenou kozu Blechovou.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....