08 ledna 2019

Touláme se dál ....




... předvánoční Míšní. Tentokrát už za tmy a tak se ulice krásně rozsvítily.....

Jedinou výjimkou jsou první tři fotky, ty vznikly ještě za světla, při cestě na Albrechtsburg, ale schválně jsem je nechala až do městských toulek, protože se spíš hodí k nim.

Krásná brána, skoro pohádkový dědeček a další zajímavost, která na fotce bohužel vidět není, ale v zahradě za ním byl citroník obalený úrodou citrónků


A když pohádkový dědeček, tak i pohádkový domeček ... 


Jestli se jednalo o náhrobek, smírčí kříž či něco jiného nevím, nápis široko daleko žádný


Uličky pod Albrechtsburgem ... všelijak se kroutily a protínaly


.... ale všechny nakonec ústily na náměstí Markt


Nejen moravské hvězdy, ale i různé svítící výrobky ze dřeva, to jsou vánoce v německých zemích. Městečko ve výloze jednoho z mnoha obchodů


A jsme opět u radnice, už osvětlené


Balkonek s hvězdou a okénkem pro Štědrý den v okenním adventním kalendáři 


Pod tímhle megavětrníkem se prodávaly všeliké dobroty, svařáky různých chutí, klobásy, langoše .... a všechno krásné vonělo. Já si u podobného na náměstí koupila jinou mňamku. Pita chléb plněný kozím sýrem, obložený zeleninou, olivami a celé to na chvíli šlo do kontaktního grilu. Krásně to vonělo, a úžasně to křupalo


No a tady se prodávaly ony nádherné moravské hvězdy. Slíbila jsem vám, že se k ní ještě vrátíme a tímto tak činím. Moravská, též Ochranovská či hvězda Moravských bratří je hvězda, která zdobí nejvíc domy a vánoční stromy v Německu a v Severní Americe. Ochranovská ale také Herrnhutská se jmenuje podle města Herrnhut (Ochranov) v Horní Lužici kam došli po Bílé Hoře protestanští Moravští bratři. Původně to byla učební pomůcka pro matematiku a geometrii. Od roku 1880 se zde vyrábí komerčně a ročně se jí vyrobí na 200 000 kusů. Základem je ROMBOKUBOOKTAEDER který má 26 stěn, z nichž je 18 čtverců a 8 trojúhelníků. K nim je připevněno 17 hrotů a místo osmnáctého je závěs s žárovkou. Má tři barvy, žlutou, červenou a bílou (červená a žlutá jsou barvami Moravy a bílá a červená jsou barvami Čech) případně jejich kombinací (červenožlutou nebo červenobílou) . Je hlavním znakem protestantských vánoc v evropských zemích, ale díky misijní činnosti Moravských bratří jí najdete svítit v Západní Indii, Grónsku, Surinami, Labradoru, Americe, jižní a východní Africe, Ladaku nebo části Skandinávie.
Je pravdou, že v Sasku jí vidíte všude, dokonce i na ohromných stromech jich viselo spousty. Bohužel, ceny jsou ale hodně vysoké.
Našla jsem e-shop kde je prodávají ale i tady je cena venkovní hvězdy o průměru 40 cm (druhá nejmenší) kolem 1500 Kč.  Tak si nechám zajít chuť....


Z netu jsem stáhla tenhle ilustrační obrázek. 
Je tam vidět barevnosti i jejich kombinace. Ještě také můžete narazit na hvězdy jejichž střed je červený a vršky hrotů jsou bílé nebo žluté.


 Tím se loučím z vánoční Míšní a Moritzburgem. Další výlet mne čeká až na jaře do Drážďan za orchidejemi a ještě do Wroclavi na květinové slavnosti. Tím asi budou mé jednodenní výlety končit, protože cestovka přešla na zájezdy třídenní, které jsou pro mne už finančně náročné a navíc bych si musela brát i v práci volno. Z jednodenních už je k dispozici jen to, co  jsem viděla. Asi se budu muset poohlédnout v Litomyšli nebo Ústí, jestli tam něco nebudou mít.....

6 komentářů:

  1. Kouzelný domeček bych si nechala líbit :). Když jezdíme o adventu do Žitavy, má to podobnou atmosféru. A dřevěné svítící městečko mám doma, je taky z Německa, jen je třetinové. Ale i tak poslouží ke krásné vánoční atmosféře dobře :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdysi jsme si z Němec přivezli takový vyřezávaný svícen. Na dvě tenké svíčky. Vloni jsem ho musela už vyhodit, protože se olámal....

      Vymazat
  2. Zajímavé...připomíná to starou Prahu, resp. Staré Město a Malou Stranu, zajímavé jsou ty hvězdy. Ten "citroník" je zřejmě citronečník trojlistý, jediný mrazuvzorný citrus s menšími citrony příliš trpkými k jídlu a plnými semen. pěkný je také před vchodem do pražské botanické

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, je to on, nemohla jsem si na název vzpomenout. V botanické jsme ho obdivovaly s Blondýnou a já na něj poprvé narazila při zimních toulkách starou Prahou na dvoře kostela Panny Marie pod řetězem. Tam mají ohromný keř a další stejně velký fíkovník - smokvoň.
      Ona ta středověká centra měst jsou si v něčem hodně podobná. Tady ale je víc vidět v množství zachovaných gotických prvků i celých domů. I ta gotika je jiná než třeba v Praze. Jestli to byl vliv protestantismu v Sasku je otázkou, ale je taková mnohem víc strohá.

      Vymazat
  3. Aha, tak odtud máš fotku v záhlaví.
    V Míšni jsem byl asi v 15 letech se školou při zastávce na cestě do Drážďan. Byli jsem i v porcelánce a dívali se, jak pracovnice keramiku ručně zdobily.

    Ten pohádkový dědeček vypadá jak malíř Jan Zrzavý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to je fakt! Kdyby měl delší vousy.... I ta čepice a svetr jsou podobné. Já byla v Drážďanech těsně před revolucí.

      Vymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....