11 září 2016

Kostel sv. Kosmy a Damiána ....



Původně jsem si říkala, že nechám tenhle kostelík
na samostatný článek v sakrálkách. Jenže by to popravdě byl
článek na fotky hodně chudý. Spíš je to jen takové doplnění povídání
o Emauzském kostele, protože při hledání podkladů k tomuto kostelíku jsem
našla spoustu zajímavých fotek původního Emauzského kostela a areálu
jak vypadal v letech 1880 či dobách předválečných až po nešťastný
spojenecký nálet v posledních měsících II.světové války
resp. co z kostela zůstalo.

Kostel svatých Kosmy a Damiána, patří stejně jako patřil samotný Emauzský kostel
staroslověnské liturgii. Emauzský kostel se stal během času katolickým,
ale kostel svatých Kosmy a Damiána zůstal kostelem řeckokatolickým.
Nejobsáhlejší a velmi zajímavé povídání o něm najdete zde.
Kostel najdete jen kousek od Emauzského kostela, de facto uzavírá malé
nádvoří před vchodem do Emauz.









A teď ty obrázky, které jsem našla na netu. Nejdřív interiér kostela


Nyní již ty slibované dodatkové fotky Emauz

Emauzy v borokní podobě z roku 1880. V popředí ještě něstojí budovy Ministerstva zdravotnicví
místo nich zde bylo sídlo dřevařské firmy.


Kostel již s novogotickými věžemi. Přestavba po roce 1880


Pohled od Vltavy z přelomu 19. a 20. století


Zhruba rok 1924(to byl postaven komplex budov dnešního Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva
práce a soc. věcí) až rok 1930


Po náletu z 14.2.1945



A jedno fotografické souznění přes propast času .....aneb stejný pohled, stejný nápad.
Zkoušela jsem znovu ten obrázek najít jestli tam nebude z kterého roku je,
ale už jsem ho nenašla.
Takže minulost .....


...... a přítomnost



13 komentářů:

  1. Vždycky se divím a nechápu, jak rychle člověk dokáže vše znovu postavit a opravit po bombardování, po zemětřesení, po tsunami, ....

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: To ano, jen s tím máme spojenou určitou neblahou schopnost, strašně rychle zapomínáme. Jako národ. Ostatně oni politici dělají všechno proto abychom zapomínali aby si mohli fakta překrucovat podle svého.....

    OdpovědětVymazat
  3. Byli jsme se tam podívat při návštěvě Emauz. Příjemné místo k prohlídce i posezení.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: K posezení? Asi si myslel uvnitř. Když jsem tam byla já, tak bylo zavřeno.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak teď už konečně vím, proč se blogerka Kosma jmenuje Kosma .

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Tak jsi mohla vybrat jméno i po kronikáři Kosmovi. To by mi u blogerky sedělo spíš. Vždyť blog je taky taková kronika

    OdpovědětVymazat
  7. Mám staré pohlednice původního kostela.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Mě taky, krásně je to vidět na těch dvou posledních fotkách. Ten s těmi novými věžemi se prostě do té zástavby hodí víc.

    OdpovědětVymazat
  9. Vendy, super článek, který je doplněný starými fotografiemi a který mě láká znovu se tam podívat. Včera jsem projížděla jen okolo. Budu to muset napravit, už jsem tam dlouho nebyla.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Teď zpětně tedy vidím jak mi to na těch fotkách všechno pěkně padá! jak je možné že jsem si toho nevšimla.... já tam byla možná vůbec poprvé v životě. My víc chodili na Malou Stranu a tam s babí po kostelech. Na tuhle stranu snad nikdy.

    OdpovědětVymazat
  11. Myslím, že Emauzím nálet paradoxně prospěl, protože s novými věžemi je působivější než v originální podobě.

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Máš pravdu, kostel s těmito věžemí působí víc graciézně, jemněji. Kostelík patří k těm malým, nenápadným které ale ukrývají uvnitř netušenou kráse.

    OdpovědětVymazat
  13. Taka tohle je super článek. Podívat se do historie kostela takto zevrubně a vidět skoro na vlastní oči srovnání. Pátrala jsi dobře. Původní kostel se mi ale líbil více než novogotická přestavba. Stejně nakonec utrpěl kostel obrovské ztráty a nynější podoba už je jen skromným připomenutím.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....