27 července 2015

Květy sklonku července .....



Během uplynulých dní kdy byla
jediná možná věc jak přežít bez úhony ta tepla zalézt
pokud to šlo do bazénu a nevylézt až večer, případně zalézt na sedmý schod
sklepa jsem rozhodně neměla náladu na to
rejdit někde po procházkách. Jediná procházka která mě nedělala problém byla
po schůdcích do vody nebo z vody případně doplazit se
do stínu altánku a tam si vypít můj obligátní životabudič, kafe, a k němu si dát
v misce zmrzlinu. Jediné kdo vypadal kupodivu svěže i v tom
suchu jsou květiny na záhonu. Tak mají parádní slunečník v podobě ohromných
listů katalpy které sice skvěle stíní, ale bohužel
neproupouští ani moc z minima dešťových srážek které se náhodou vyvrbily.
Ale dost mne překvapilo že se jim tak dobře
daří a bez problémů kvetou. Od včera je sice studeněji, ostatně pranostika
o sv. Anně se ukázala být stoletími prověřená
dneska je dokonce zataženo i když na déšť to asi nebude ale je to příjemný
oddych. I když já zcela kacířsky prohlašuji, že
to teploučko mi tedy vyhovovalo .... vždyť je přeci LÉTO a na něj jsme se
těšili celý podzim, zimu a jaro !


S hortenziemi neustále bojuju. A proč? Protože mi každý rok omrznou tak, že
je musím ostříhat u země a místo krásných velkých keřů mám jen takové
záprdky. Nevím jak to dělají všichni kolem kteří ty keře mají opravdu
nádherné, velké a plné květů. Když se mi objeví čtyři tak skáču radostí!


Někdo má na zahradě "motýlí keř" komuli, já mám levanduli. Je neustále v obležení
motýlů ponejvíce bělásků. Ale jsou nějaký naspeedovaný či co,
protože neposedí chvíli v klidu a stále poletují sem a tam. Tenhle byl už
asi unavený, že vydržel sedět dýl abych stačial zaostřit


Růže svraskalá nasadila znovu pár květů


Vytrvalá terčovka, nebo také Rudbeckia. Ty s hnědým pruhem i když
to tak nevypadá jsou jen dvouletky. Ale tím že se neustále vysemeňují
zůstávají na místě i několik let a tak se může zdát že to jsou taky trvalky.
I když ...... vlastně i jsou


Jeden ze dvou nasazených plodů kiwi. Ten keř je sám o sobě tak hezký že
u něj v našich podmínkách nepočítám z nějakými plody ani nadále, ale
vůbec mi to nevadí


Čeho je ovšem letos hojně jsou lískové oříšky, nicméně jako každý rok z nich nesklidím ani
ň. O to se postarají zatracený uřvaný ořešáci. Jedině co by mě alespoň nějakou úrodu zachránilo
by byl naprosto stejný přebytek šišek a oříšků v lese


Nebesky modrý Platycodon nebo česky boubelka. Asi to pojmenování
má důvod v opravdu "boubelatých" poupatech. Existuje ještě jedna
rostlina která má stejné české pojmenování a tou je Astromérie. I kydž
ta je víc známá jako řezaná květina s květinářství, ale dá se pěstovat
i na zahradách, patří mezi hlíznaté rostliny.


Jak už psala u sebe na blogu Yorga, letošek přeje muškátům. Naposledy
jsem měla ty převislé někdy před pěti, šesti lety. Vloni si dcera za pár
šušní koupila v Penny multipack a nádherně jí kvetly a když mi je přivezla
koncem listopadu na zazimování a taky aby se jí uvolnily parapety na vánoční výzdobu
kvetly pořád jak o závod. Bylo mi líto je ostříhat a tak jsem je nechala na
půdě být ať si kvetou. Kvetly i v prosinci a až někdy v lednu jsem už konečně musela
vzít nůžky a připravit je na novou sezónu. Vzala jsem si nějaké oplégry
a z nich mám tuhle nádheru. Dceři ty mateční rostliny kvetou i druhým
rokem stejně bohatě a to ani nebyly přesazené a ani moc hnojené



Zvláštnost květů Monardy. Kvetou totiž patrově. Když odkvétá první květ
uprostřed něj vyrazí stonek s novým a i ten když odkvétá vyžene další.
Říká se jí také Indiánská kopřiva a její listy se mohou přidávat na ochucení čaje


Tenhle prevít mi roste před domem. Je to plevel, ale
má alespoň optimistickou barvu


Dvě fotky z jediné procházky, v podvečerním protisvětle



A tady je, hlavní stínič záhonu a taky ústřední bod výsadby. Katalpa středomořská.
Má krásné a vonné soukvětí trochu podobné kaštanu. Ale musím jí sakra řezem krotit
protože roste opravdu bujně. Ale čím víc se stříhá, tím víc kvete. Teď se mi ze semínek podařilo
vypěstovat něco podobného, jmenuje se to Pavlownie srstnatá nebo také císařský
strom štěstí. Má skoro stejné květy jen v krásné modrofialové barvě. A je to stejně vzrůstné, takže
teď přemýšlím kam jí zasadím .....


A v detailu


Další z kytiček koupených za pár kaček v Lidlu. Tahle barva mi padla hned do oka,
i když ještě měli růžovou i žlutou. Mám tu kalu už čtvrtým rokem stejně jako lantanu
a tibouchinu. Všechny jsem koupila ve slevách, nedávala jsem jim moc šancí
ale překvapily mne svou vitalitou. Letos mám jen jeden květ, ale je to tím, že už jsem
ji musela rozsázet protože květináč byl plný oddenků a žádná hlína. příští rok jí zkusím zasadit
normálně do záhonu. Kdo by případně chtěl hlízku výměnou za jinou barvu
tak mi napište.


Červená, no tedy spíš růžovofialová rudbeckia, známější jako Echinacea.
Taky vděčná trvalka
ve věčném obležení různých hmyzáčků











34 komentářů:

  1. Teda, Vendy, nejenže máš krásné kytky, ale dovedeš o nich i krásně psát a skvěle je vyfotit!

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Zahrada jako pozemek má 1500 m2. Ale na záhony připadá velmi málo. Ten hlavní vznikl spojením původních zeleninových a má cca 5x5 m, další který jsem doteď renovovala má tvar podkovy kde je ten podkovový oblou ale rovný a může mít tak dvanáct metrů a šířku metr a ty obloukový ramena taky zhruba stejnou délku a šířku 80 cm. Na něm jsou  hortenzie, a teď nově vysázená jedna azalka, nějaké čemeřice, ozdobné trávy, pieris a na konci ramene je pivoňka. Druhé rameno je pivoňka, jedna sazenice plazivých zvonků, hortenzie, vytrvalé slunečnice a pak denivky a něco podobného udatně. Ke konci jsou nově zasázené drobné trvalky, astilbe, belgická astra, flox, juka nebo ten Platycodon. Ještě tam taky přijdou dosázet nějaké keříky a ozdobné trávy a zasypat mulčem. Na té rovné straně jsou a budou jen pivoňky a budu si tam dávat tulipány a případně nějaké polštářovité trvalky. Vlastně všechny ty květy jsou na tom čtvercovém který se snažím osázet právě stylem anglických zahrad a záhonů. Jinak ještě pak mám podél terasy záhonek kde jsou soustředěné všechny růže a pak ještě tam jsou tulipány. Ten je asi taky 5 m dlouhý a 60 cm široký. To je všechno. Fuchsie jsou v květináčích zatím porozestavěné po těch dvou ramenech aby to nebylo tak prázdné. Lísky kopírují plot ze strany od sousedů a tam kde je technická část zahrady. A to je asi tak všechno co se týče ozdobné části. Ještě tam jsou tři jabloně z původní výsadby a pár tůjí které jsou ještě malé a na místech kde se zkácely jabloně.

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: Takže většinu pozemku zabírá užitková zahrada.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Užitková už ne, jen tráva .....

    OdpovědětVymazat
  5. Já stejně nikdy nepřestanu bejt udivená z toho, jak ty rostlinky znáš a víš o nich i různý zajímavosti ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Já jen obdivuji, kochám se uměním jiných. U našich (za svobodna) jsem také vídala různé květiny, ale většina byla užitková zahrada. Zeleninová, ovocný sad a na mně zůstalo trhání ovoce, kopřiv a trávy- mlíčí pro králíky a slepice, když už měly ohradu ty slepice jako oholenou. Kytičky si ,,hlídala" babička a teta. Je to hezké, tak všechno znát jako ty, Vendy.

    OdpovědětVymazat
  7. [4]: To je nakonec jedno.

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj hezké květiny hortenzii mám ale už dvakrát jsem koupila modrou a vždy to byla růžová ACH JO je to pech Měj se moc moc hezky   

    OdpovědětVymazat
  9. Fredy Kruger28/7/15 00:19

    Hovoří Jeníček k Mařence :

    OdpovědětVymazat
  10. Máš krásné kytky Kala mi nekvete asi ji dám příště na záhonek Muškáty máš nádherné, letos jsou vydařené, když moc neprší

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Já mám výhodu v tom, že máme hodně velký přesah střechy takže na truhlíky normálně neprší. Jedině když je nějaký mazec kdy opravdu leje a silně fouká proti oknům, jinak jsou pěkně v suchu. Mě letos po tom rozsázení udělala jen jeden květ. Což mne překvapilo protože jsem čekala spíš že nepokvete vůbec.

    OdpovědětVymazat
  12. [8]: Já měla tři, jedna je růžovobílá a ta i tak kvete, když kvete. Tahle modrá mi kvetla poprvé vloni a ta třetí asi byla růžová, nevím protože už je to pár let co jsem je koupila a tak popravdě už nevím.

    OdpovědětVymazat
  13. [6]: To je dědictví po dědečkovi Ten mě ke kytkám směroval od mala

    OdpovědětVymazat
  14. [5]: Mezi kytkama se pohybuju už padesát let, mám dobré základy od dědy, spousty knih a trochu pamatováka   

    OdpovědětVymazat
  15. Hezké fotky Ty lískové oříšky ve mně vyvolaly vzpomínky na dětství. Jak nedočkavě jsme s partou čekali, až budou zralé a my si narveme plné kapsy.

    OdpovědětVymazat
  16. Nádhera. Holt tomu rozumíš. Na muškáty je asi letos rok, také se jim u mě daří. Oříšků máme vždycky hodně, ale my je pěstujeme pro "veverky", protože sousedíme s lesem, takže za celou dobu jsme nesklidili ani jeden. Vždycky, když kopu záhonky, tak nacházím veverčí spižírnu. Ta žlutá plevelní kráska každý rok hostuje na mé sklce. Znenadání se objeví a hned kvete. Jo a cibulky žluté kaly máš u mě!!!

    OdpovědětVymazat
  17. Máš to všechno krásné, pak dej vědět s tou kalou, zda ti přežila zimu. Tady jí měla jedna paní na zahradě, ale na zimu ji přikrývala, taky jsem už rozmýšlela, zda jo, zda jí dát do země, možná to vyzkouším s polovinou hlíz. Bylo by to krásné. Musím dnes kouknout na lískové ořechy, vlašáků budeme mít hodně.

    OdpovědětVymazat
  18. [18]: Já kalu dávám na zimu domu vždycky . Nechám ji zatáhnout a šup s ní na půdu k ostatním.

    OdpovědětVymazat
  19. Ty máš doma botanickou zahradu :)

    OdpovědětVymazat
  20. [20]: Myslím že ne, ale ona ta barevnost je odvislá od složení půdy. Čím kyselejší tím modřejší..... a naopak je to s růžovým odstínem

    OdpovědětVymazat
  21. krása, mně po letošních nájezdech srn a slimáků nekvete

    OdpovědětVymazat
  22. [22]:Však mě je taky ty mrchy slizký likvidujou jak na běžícím pásu .....

    OdpovědětVymazat
  23. Milá WendyDnes jsem opravdu přišla na tvůj blog na radu té druhé Wendymáte do dost složité ale nevadíU jany na blogu jsem si přečetla jak jsi jí poradila jak má přechovat Fuchsie přes zimu.Tak jsemodepsala na komentář té Wendě druhé a tá byla tak hodná a odkázala mne na Tebe,a to udělala moc dobře proto že jsem nad Tvým blogem ztrávila hodně času moc se mi líbí proto,že mám taky moc ráda květiny,přidala jsem si Tě do odběru novinek aby se dověděla co je u Tebe nového.Ale chtěla by Tě poprosit jestli by jsi mi mohla taky prozradit jak na ty Fuchsie přez zimu,bydlím v paneláku a nemám možnost kam je usladnit.Vždy je na podzim vyhazuji a je to škoda,tak prosím o radu a dou fám,že jsem se trefila že jsi to Ty.Zdraví Luďka.

    OdpovědětVymazat
  24. Nádherné kytky!!!! Ta katalpa není strom ? já znám jen strom, také pěkně kvete a pak jí dolů visí takové jakoby paličky, které padají. Naše děti si s nimi hodně hrály

    OdpovědětVymazat
  25. [25]: Však jo, je vysoká tak 2,5 m a pěkně rozložitá. A to jí rok co rok zkracuju všechny větve na jedno očko. Má takové dlouhé lusky jako plody. Překvapilo mě, že v nich nejsou semena v podobě fazolek nebo hrášku, ale takové chnýřité.

    OdpovědětVymazat
  26. Mně zase hortenzie nikdy plně nevykvetly. Vždy měly květy zelené nebo jen slabý barevný nádech. Pak přišel mráz a bylo po květech.

    OdpovědětVymazat
  27. Moc pěkný článek, Vendí.. :). Jsou to nádherné květiny, tvoje zahrada je určitě krásná..:). Moc pěkně jsi je nafotila - skvělé! :)

    OdpovědětVymazat
  28. Krásné fotky nádherných rostlin, kala má naprosto úchvatnou barvu a pěkné povídání k nim.

    OdpovědětVymazat
  29. [30]: Však taky dostala kvůli té barvě přednost před oranžovou i růžovou

    OdpovědětVymazat
  30. Krásou oči přechází a plod kiwi to všechno korunuje. ještě bys mohla zkusit fíky a ananasy

    OdpovědětVymazat
  31. [32]: To kiwi je jen tak spíš pro okrasu než na plody. Je tu teprve druhým rokem převezené z Prahy od maminy ze zahrádky. Fíky se u nás dají pěstovat to ano ale já na ně moc nejsem. Tedy ty čerstvé, ty mne nějak nenadchly. Ananas si můžeš vypěstovat z té horní růžice když ji uřízneš a zakoření.

    OdpovědětVymazat
  32. Regards. Terrific information.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....