08 ledna 2012

My Tři králové.....

Všichni to znáte, zazvoní zvonek u dveří a když otevřete za nimi stojí Tři králové a zpívají svou písničku....My Tři králové, mi jdeme k Vám, štěstí zdraví vinšujem Vám....

Nebylo by na tom nic až tak divného, kdyby ti Tři králové kteří se přišli poklonit podle Bible Ježíškovi byli opravdu králové. Spíš než králové to byli mudrcové, hvězdopravci, babylonští Zarathustrovi kněží. Až ve středověku je začali nazývat králi. A další věcí která není tak jak se nám zdá, je ono K+M+B a letopočet. Já sama jsem se, stejně jak mnozí Biblí a latinou nevzdělaní, že to jsou iniciály Kašpara, Melichara a Baltazara, což ovšem také jsou jména o kterých se vůbec nedá doložit, že se tak pánové jmenovali. Ale je to velký omyl stejně tak jak se to píše. Písmena K M B nebo také C M B znamenají zkratku latinského CHRISTUS MANSIONEM BENEDICAT čili
Kristus ať obydlí žehná či Požehnán buď tento dům.
Mezi písmeny se totiž nedělala klasická + nýbrž se kreslil kříž a tři kříže proto, že označují nejsvětější trojici.
Ať tak či tak, zvyk koledovat na Tři krále je zvyk milý a když je, jak je v posledních letech zvykem, spojen i s charitou zvykem bohulibým. Jen nějak to počasí nepřeje.....

5 komentářů:

  1. I kdyz je Bavorsko prevazne katolicke,je tento zvyk udrzovan jen na vesnici.Ve meste je treba oznamit na fare kdo si preje navstevu K M B a potom k nemu prijdou a zazpivaji,pozehnaji pribytek a vyberou koledu

    OdpovědětVymazat
  2. U nás chodí koledníci jen na velikonoce. Na Štěpána , ani na tři krále jsem nikdy nikoho neviděla chodit po koledě. Tedy kromě těch oficálních sbírek.

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuji za poučení, zase jsem chytřejší.   Už jsem je dlouho neviděla, bydlíme až na konci města....

    OdpovědětVymazat
  4. Tihle jsou roztomilí. Taky jsem je v Praze potkal a dal fotku na blog.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....