12 října 2024

Po protahování se .....

 


.... úzkými průrvami mezi skalami nás 
čekalo protažení těl a jejich navrácení do původních tvarů procházkou lázeňským městečkem Kudowa Zdrój. Mnozí ho mají spojené s cestami na jednu z největších polských tržnic. Ta už ale dnes nefunguje, takže je z něj opět malé lázeňské městečko. Hezky česky se jmenuje Chudoba, a já se toho tak nějak budu držet ....
Chudoba jsou nejstarší lázně v Polsku ale v Evropě vůbec. Zaznamenané jsou už v 15.století, kdy patřila oblast Kladska ke Koruně české, synem Jiřího z Poděbrad Jindřichem Minstrberským. Původní název tehdy ještě české vsi z roku 1477 byl Lipolitov. V 16. století byl název změněn na Chudoba, později Kudoba, Bad Kudowa až po válce získalo město dnešní název Kudowa Zdrój.
Chudoba měla mnoho majitelů z řad české šlechty, od Smiřických po Trčky z Lípy. V roce 1742 se musela po prohrané prusko - rakouské válce Marie Terezie Kladska vzdát ve prospěch pruského císaře Fridricha Velikého. Později se stalo součástí Německého císařství a Německé říše. Po porážce Německa mělo o území Kladska opět zájem Československo, ale Jaltská konference jej přiřkla Polsku. Čeští a němečtí obyvatelé obce byli vysídlení a v roce ve stejném roce 1945 získala prvně městská práva.
Rozkvět Chudoby jako lázeňského města nastal po roce 1783. O sedm let později ho navštívil pruský král Fridrich Vilém III. Po napoleonských válkách zde vznikly okázalé parky a promenády. Mezi hosty patřil i Winston Churchill, Alois Jirásek, F.X. Šalda nebo J.V. Sládek. 
Dnes se zde léčí onemocnění srdce a oběhového systému, poruchy zažívání a štítné žlázy. Zdejší minerální vody jsou bohaté na sůl a síru nebo arzen a železo .....


V lázeňském parku stojí na vývěru jednoho ze solných pramenů tahle konstrukce. Je tvořena nahusto poskládanými tenkými větvičkami po kterých stéká minerální voda která se inhaluje. Musím říct, že okolo bylo pěkně chladno a vonělo to jak u moře. Prý. Nevím, já u něj ještě nebyla. 


Při tomhle pohledu mi naskočilo okamžitě Čekání na Godota. Lidé zde sedí, hledí do stěny a sosají solí prosycený vzduch ...


Další z pramenů v parku je sirný, který se pije. Smrdělo to tam jak v hromadě zkažených vajec 


Secesní vstup do lázeňského parku


Palmový les


A zase pramen a zase síra .... tenhle je součástí lázeňského domu s krásnou secesní cukrárnou Sisi


Hlavní lázeňský dům Polonia




Ogród Muzyczny, nebo - li Zahrada hudby je park na počest polského sólisty a dirigenta Velkého divadla ve Varšavě Wladyslawa Skoraczewského


A jelikož bylo teplo a spousta času, nesmělo chybět i něco pro potěchu těla. Skvělé černé z minipivovaru restaurace a tradiční polské pirogy. Já tedy měla plněné telecím s houbovou omáčkou a brusinkami ....



Více opět zde.

1 komentář:

  1. Cením si podrobné rešerše o historii, je fakt zajímavá!
    Do Kudowky se od nás z Kvínkáslu jezdilo vostopéro, i já jsem k tomu byl asi dvakrát přinucen, takže jsem poznal víceméně jen tu tržnici, kde jsem udělal asi největší nominální útratu svého života - koupil jsem dcerám dva dinosary, jeden stál asi stál snad sto osmdesát tisíc zlotých a ten druhý něco přes dvě stě tisíc...

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....