11 září 2018




Rozloučení s Kehlsteinem ....


Dnes se s čajovnou na vrcholu hory Kehlstein rozloučíme, a v mém případě už
nadobro, na tohle místo se počítám už nevypravím. Co o něm ještě říci? Vzniklo
díky Hitlerovu osobnímu sekretáři Martinu Bormannovi. Ten zdejší kraj znal velmi
dobře, sám měl na úpatí Kehlsteinu svou chatu z které měl nádherný výhled na celý
Obersalzberg a stále přemýšlel jak tuto oblast více zpřístupnit. A tak po domluvě
s německým inspektorem silnic Dr. Fritzem Todtem se rozjel projekt výstavby silnice
na Kehlstein.  Na tuto stavbu která trvala 13 měsíců se z podivem nenahnali žádní vězni
ale stavbu prováděli italští odborní dělníci, kteří měli s výstavbami horských silnic velké
zkušenosti. Silnice se střílela ve tvrdé skále, má převýšení 800 m a jen jednu velkou
serpentýnovou zatáčku. Jinak je vlastně skoro rovná, zatáčky jsou jen malého poloměru
(tedy říkají odborníci, mě připadají i tak dost zatočené) a je na ní pět různě dlouhých
tunelů, jejichž celkjová délka je 277 m. Dodnes je nejvýše položenou horskou silnicí
v Německu a velkým stavebním unikátem...
Dodnes je způsob její výstavby vzorem pro další podobné silniční stavby a o její kvalitě
svědčí i to, že od jejího vzniku až doteď nebylo nutné provést skoro vůbec žádné
opravy, takže se dá říct že je stále v originálním stavu od roku 1937 až doteď. Každé jaro
je provedena důkladná kontrola, při které jsou odstraněny všechny za zimu popadané
části skal, na některých nejexponovanějších místech jsou umístěny záchytné sítě
zabraňující zřícení kamenů na silnici.

Samotná budova je také technická lahůdka. Základ stavby má čtvercový půdorys ke
kterému přiléhá osmiúhelníkový přijímací sál s panoramatickým velkým oknem, které
nabízí úžasné výhledy na okolní hory, údolí pod Kehlsteinem a na jezero Königsee.
S návrhem stavitelů na tunel a výtah nahoru do budovy nejdřív Bormann nesouhlasil
nicméně se jim podařilo ho přesvědčit. Jak se nakonec ukázalo, kdyby vedla silnice
původně až na vrchol, jak chtěl, Hitler by zde býval častěji a možná by dnes čajovna
už nestála a potkal by jí osud všech nacistických staveb na Obersalzbergu. Tedy srovnání
se zemí. Jenže díky Hitlerově fóbii z řídkého horského vzduchu, obavám z bezpečnosti výtahu
sem jezdil jen minimálně, což čajovnu vlastně zachránilo. Jeho milenka Eva Braunová
těmito předsudky netrpěla a jezdila sem velmi často. Budova má dvě patra. přízemí a suterén.
V něm byly čtyři pokoje, sociální zařízení, balkon a vyhlídková terasa. V hlavním patře 
se nacházel konferenční sál a a balkjon, recepční sál a Scharitzkehlský pokoj s 
výhledy na masív Watzmanu, Höhe Göll a jezero Königsee, hlavní jídelna pro 30 lidí a
pokoj pro ostrahu, plně vybavená kuchyně a Hitlerova studovna. Ty ovšem skoro vůbec nevyužíval.
O celém tomto komplexu Obersalzbergu, o Hitlerově Berghofu a stavbě všech dalších
vil a jejich vybavení, systému bunkrů pod nimi a dalším jejich osudu je natočen
skvělý dokument s názvem Hitlerova hora. Dá se tuším najít v archívu ČT1 nebo 2 
a opravdu stojí za to, se na něj podívat.





Nechybí zde ani ptactvo nebeské. Ovšem tohle byly nějaké zvláštní krébajny z Vysočiny. 
Vypadalo to jako kos, krákalo jak vrána, a drželo se to na zdi pod střechou jak vlaštovka


Untersberg který se umoudřoval a stále více odhaloval ze své krásy



A jdeme zpět k autobusům ...


Portál tunelu



Trochu se nám to počasí na chvíli zlepšilo 



Nahoru k tunelu a následně i čajovně se dostanete nejen autobusy, ale i pěšky či 
pokud jste opravdu zdatní ve stoupání, i na kole. 


A na závěr nesmí chybět můj obligátní průzkum piv. Tohle bylo první, mnichovské
a pité nejvýš ....


4 komentáře:

  1. Silnice musela být opravdu velice kvalitně postavená, když vydržela bez větších oprav dodnes. O tom si můžou naši silničáři jenom nechat zdát!!!
    Ten dokument o stavbě samotné jsem kdysi viděl a je to opravdu hodně zajímavé místo. Bez ohledu na to, pro koho bylo zbudováno

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to není jen o tom Orlím hnízdě, ale o všech stavbách na Obersalzbergu... Možná o té čajovně je tam nejmíň....

      Vymazat
  2. ...a pak že jsou Italové národ lemplů, silnice dodnes ??? ... ty bláho, o tom si můžeme nechat zdát, jako jako kdyby přistálo Ufo.
    Krásná krajina,parádní reportáž.

    OdpovědětVymazat
  3. Možná jsou lemplové jen v něčem :-D ....jo, krajina krásná a jak jsem teď zjistila, v termínu kdy jsem už právě nechtěla riskovat že nasněží, tam měli zas azuro, sluníčko a TEPLO! Já nevím, co jsem komu udělala, že zrovna na tohle místo mám takovej pech....

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....