03 listopadu 2017

Pokračujeme v rozhlížení ....



Ve včerejší drobné lekci z dějepisu jsem zapomněla
zmínit ještě jednu expozici která ve Svatomikulášské zvonici je
k vidění. Jedná se o podrobný (a vskutku v některých věcech překvapivý)
časový sled bojů během Pražského povstání které probíhaly právě na území
Malé Strany a Petřína den po dni od začátku povstání až do jeho konce.
první věcí co mne překvapilo byl fakt, jak byl Petřín silně opevněný
s dělostřeleckými bateriemi. Ono se to v celku nabízí, protože držet tenhle
kopec znamenalo mít na dostřel valnou část města. O tom že jako první v Praze byli
Američané, kteří se tu rozlédli a zase odjeli a do bojů nijak nezasáhli
se velmi dlouho mlčelo, to samé, že po nich se do Prahy dostala ještě PŘED
Rudou armádou Osvobozenecká armáda generála Vlasova a de facto
pomohla Praze přežít nejtěžší den povstání 7.5. a že díky její přítomnosti
se nepodařilo Němcům znovu Prahu ovládnout a že tedy v noci z 8 na 9.5. opustili všichni až
na jednu malou posádku na Klárově( která to nestihla) a pár odstřelovačů, bez boje Prahu
a odjeli do amerického zajetí. Takže ona stokrát omílaná (ne)skutečnost že Rudá armáda
vyhnala Němce nebyla až tak pravdivá. Devátého totiž už v Praze žádní němečtí vojáci nebyli.
Jen ti z Klárova a jak jsem říkala, těch pár odstřelovačů.
Rudá armáda se tak stala nesmrtelnou, zatímco vojáci generála Vlasova byli buď v nsledných dnech
hromadně popravení, nebo odvezení do gulagů a jen ti kteří se dostali do amerického zajetí
mohli mluvit o velkém štěstí.
Tak a dost už dějepisu, jdeme se zas rozhlížet a kochat výhledy kolem ...

Tak tohle je zadní fronta Hradčanského náměstí, které dominuje Schwarzenberský palác
(ten s černou střechou)


Kostel Panny Marie Vítězné v Karmelitské ulici, zde je jedna
z nejnavštěvovanějších památek a kam se podíváme v samostatném článku
Tou památkou je Pražské jezulátko čili Bambini di Praga.


Kostel Panny Mariepod řetězem, známější spíš jako kostel Maltézských rytířů
na, jak jinak, Maltézském náměstí. V komlexu budov okolo něj je i maltézské
velvyslanectví, a vpravo od něj je vidět i další z estébáky hlídaných budov a to
budova francouzského velvyslanectví. Za ním je vidět stromy parku Kampa.
A proti velvyslanectví je známá Lennonova zeď.


Klasická zácpa na Karlově mostě


Opět jeden z pohledů na malostranské střechy ...


... a ještě jeden ...


Kostel sv. Tomáše


Kostel sv. Josefa a za ním pohled do Vojanových sadů


Budova která převyšuje ostatní s řadou stejných velkých vikýřů je Valdštejsnký palác
za ním je vidět část zahrad Pražského hradu


Svatí z Mikuláše povznesení nad politické dění. Zrovna se totiž chystal
nějaký předvolební mítink ODS.


Paláce patřící Sněmovně, Šternberský a Velikovský dům


A dominanta náměstí, palác Smiřických. Ten také patří do komplexu sněmovních budov


Pohled přes Vrtbovskou zahradu k altánu v areálu amerického velvyslanectví


Vrtbovská zahrada v přiblížení



Malostranské náměstí jsou vlastně tři místa. Dolní, kde staví tramvaj a stojí
Malostranská beseda, Horní kde je vchod do kostela sv. Mikuláše a tahle boční ulice
která je spojuje


Pohled na moderní výškovou výstavbu na Pankráci.
Nejnověji s V-towerem


Následující fotky jsou už focené při návratu domů, z mého oblíbeného místa na Petříně.
jak je vidět vykouklo i sluníčko a vznikl tak zajímavý efekt nasvícené části
města a té, která se dál utápěla v mlze


Pražský Smíchov, a dominanta kostel sv. Václava


Nové Město Pražské. V popředí Žofín, vzadu Vinohrady a Žižkovská televizní věž


Mlha byla sice pěkná na pohled, ale za to mi komplikovala automatické ostření.
Tím že byly kontury neostré, aparát se špatně chytal a odmítal zaostřit. Dost mne to
nejen vytáčelo ale docela i vystrašilo, přece jen byl málo používaný takže by měl být
relativně v pořádku. Když jsem tedy vyrazila na cestu k lanovce zničeho nic jsem se podívala
na nápis nad jednou výkladní skříní a ejhle! Nikon academy. Řekla jsem si, za zeptání
nic nedám, přinejhorším budu za blbou blondýnu která si pořídí foťák s kterým
si neví rady. Naštěstí jsem narazila na milou dívčinu která tomu tedy rozuměla
o mnoho víc, řekla jsem jí svůj problém, projela mi nastavení, vzala foťák a ...
jasně opět Murphy v akci. Foťák ostřil jak divý, bez jediné chybičky. Z jedné
strany mne to uklidnilo, z druhé jsem se vážně cejtila jak ta blbá blondýna.
Pokud jsem byla mimo mlhu, bylo všechno O.K. jak jsem začala fotit ty poslední
mlžné pohledy, opět začal foťák s automatickým ostřením stávkovat. Manuální mi
sice nevadí, ale při mém blbém vidění je s ním mnoho fotek nepoužitelných.





21 komentářů:

  1. Hezky jsem si při výhledech zazpomínala.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Ta Vrtbovská zahrada sousedí s areálem amerického velvyslanectví. Ona sama je čistě barokní zahradou, tam asi ovocné stromy sázené nebyly, ale kousek vedle je už Seminářská zahrada,která patří k petřínským zahradám a ta je celá uspořádaná jako velký sad. Rostou tam třešně a mandloně a je tedy možné že to bylo tam.

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: To byla zahrada blízko Klárova, od té strany ve Valdštejnské ulici. Asi Ledeburská. Tam nebyl sad, jen ta jedna hrušeň.

    OdpovědětVymazat
  4. Krásně jsi zazoomovala  do ulic. Nepochopila jsem (taky jsem blondýna ) zda jsi s tím foťákem něco měla v nastavení nebo ti slečna vysvětlila, že mlha se špatně ostří.

    OdpovědětVymazat
  5. [5]: Slečna mi moc nevysvětlila,v nastavení bylo všechno v pořádku. Vyzkoušela to a foťák fachal a ostřil automaticky bez problému. Já si to pak vyvodila že to asi bylo tou mlhou, když jsem si vzpomněla na jeden článek který jsem četla, že pokud se nemá aparát "chytnout" něčeho ostrého či jasného tak dělá problém v ostření. Zřejmě  je tenhle aparát citlivější. Protože samozřejmě při manuálním ostření to bylo v pořádku.

    OdpovědětVymazat
  6. Aha. Já se snažím vždy před mlhu :) něco postavit, aby i ta mlha tím pádem lépe vynikla s jasnějším popředím.

    OdpovědětVymazat
  7. [7]: Tady to někdy šlo, ale někdy prostě ne...

    OdpovědětVymazat
  8. [8]: Tak to je jasné. Když fotíš takto do dálky.

    OdpovědětVymazat
  9. Vendy, nádherně jsem se pokochala Ten pohled na střechy je úžasný

    OdpovědětVymazat
  10. Nikdy bych nevěřila, že i střechy mohou mít takové kouzlo. Ta s tou lavičkou je super!

    OdpovědětVymazat
  11. [11]: S lavičkou? Tak to jsi mne teď překvapila, kde je střecha s lavičkou?

    OdpovědětVymazat
  12. na Malé Straně pod Petřínem jsem studoval...ach..padá na mě nostalgie...

    OdpovědětVymazat
  13. [6]: Je to přesně tak: Když zaměřuješ na plochu bez jasnější struktury (nemusí to být jen mlha, ale třeba zeď bez linií cihel či výraznějších detailů), automatika ostření se nemá čeho chytit a tápe. Stačí namířit na něco lépe strukturovaného ve stejné vzdálenosti mimo obraz, namáčknout, aby obraz zaostřil, a pak - stále namáčknuté - vrátit do původní pozice a exponovat.

    OdpovědětVymazat
  14. To jsou obrázky, které nenudí.

    OdpovědětVymazat
  15. [15]: Já se tam ráda vracím a ráda to tam prolézám, protože TAM se vracím domů. Věřím že ten ranní klid musel být opravdu skvělý při procházení ...

    OdpovědětVymazat
  16. [14]: Anebo si i trochu víc přiclonit. Obzvlášť na ty snímky města. Ale to mě všechno došlo až později. Jenže já se bála, že se z výhodně nabytého foťáku stane tahač peněz při případných opravách. A pak zžívám se s ním, je to zas něco trochu jiného než ten předchozí.

    OdpovědětVymazat
  17. [12]: Šestá fotka, uprostřed. Řekla bych, že to je lavička kuřácká .

    OdpovědětVymazat
  18. [18]: Aha, no to sice jako lavička vypadá a možná si tam někdo občas sednout jde, ale hlavní účel je aby se kominík dostal ke komínu. Čili kominická lávka.

    OdpovědětVymazat
  19. Opravdu nádhera, co všechno je odtud vidět. Poslanci to také nemají špatné.

    OdpovědětVymazat
  20. [20]: Bohužel musím říct, že pražští zastupitelé jsou zaprděné konzervy. Viz případ Blobu. Teď tu být Axina, tak mě sežere, ale je to prostě tak! Vždyť co jsem ti psala k tomu Londýnu a jeho stavbám. Oni taky dokáží zkloubit staré s novým a jak perfektně, navíc tím získává město na světové prestiži a získá další turisty...

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....