21 února 2017

Áááá, Amadeus .....




K úctyhodným 85. narozeninám režiséra Miloše Formana připravila
Česká televize do vysílání pár jeho filmů. Nebezpečné známosti mne moc
nezaujaly, zkoušela jsem dokonce před lety číst i knižní předlohu, ale odložila jsem jí velmi záhy.
Konkureční film na stejné téma s Johnem Malkovichem a Michel Pffeifer
udržel mojí pozornost asi půl hodiny, a Colin Firth v roli Valmonta, byť velmi švihácký
a svůdný, to nedokázal ani pět minut.

Přelet nad kukaččím hnízdem, Formanův asi nejlepší americký film, je už něco hodně jiného.
Ale patří k několika filmům, které se mi líbí opravdu velmi, ale snesu je vidět tak akorát
dvakrát. Protože jsou pro mne natolik silné, že je dost těžko snáším psychicky. To je třeba případ
filmu Zelená míle anebo právě Kukaččího hnízda.

Ale kterému filmu nikdy při jeho repríze neodolám, tak to je jasné z titulku článku.
Ano, Amadeus je pro mne vždy naprostá lahůdka. 160 minut které nedovolí člověku vydechnout
a geniální Mozartova hudba způsobí, že vám uplynou strašně rychle, dřív než by jste si možná přáli.
Byť se jedná o fikci, věčný souboj mezi genialitou a těžkopádností, závistí a malostí a touhou po moci
provází naše životy dodnes. Jak moc Saleriho chápu v jeho dilema milovat či nenávidět toho
obscéního floutka, který s takovou lehkostí a genialitou sype z rukávu jednu krásnější
skladbu za druhou. Byť on je tím kdo si odnáší palmu vítěze, je tvrdé poznání jak těžce on
skládá,zatímco jeho protivník má nápadů tolik, kolik se za celý život nedá ani stihnout.

Vědomí toho, že nebýt dvorských intrik, které zaráží Mozarta v jeho rozletu,
on by zůstal daleko na chvostu v pomyslném souboji mezi jím a Mozartem. A tak
dál prohlubuje svoje muka navštěvami každého nového Mozartova díla a dál proti němu intrikuje ....

Ovšem každý film stojí a padá také s hereckými výkony. A to platí i Amadeovi.
Svou opravdu životní roli, která nakonec zastínila všechny jeho další role dostal v Amadeovi
americký herec Tom Hulce (6.12.53 Wisconsin. Možná určitou předpovědí jeho úspěchu v Amadeovi
bylo to, že jeho první rolí v prvním angažmá na Brodwayi byla role v jiné Shafferově hře, a to ve hře Equus)
Díky roli v Amadeovii se sice musel naučit hrát na piano,
ale získal za ní nominaci na Oscara, v roce 85 obdržel cenu Donatelova Davida, ale hlavně ho
znal celý svět. Díky tomu, že při natáčení pobýval půl roku v Praze, zamiloval si jí jako svůj
druhý domov, po kterém se mu velmi dlouho stýskalo. Ačkoli i dál dokazoval že je vynikajícím hercem,
Amadeova stínu se už nedokázal zbavit. Obdržel několik nominací na Zlatý globus, je držitelem cen Emmy a Tony.
Svůj zatím poslední film natočil v roce 2008.

Většího uznání se ovšem ve filmovém, ale hlavně divadelním světě dostalo představiteli
Antonia Salieriho, syrsko - italskému herci Fahridu Murray Abrahamovi. Před Amadeem se objevil ve
filmech Serpico, Všichni prezidentovi muži nebo Zjizvená tvář. Pak přišel úspěch v Amadeovi,
Oscar za nejlepší hlavní roli, ale hlavně se začal naplno věnovat divadlu, a to ponejvíc v Shakespearových dílech.
Další velký herecký koncert předvedl ve filmu Jméno růže podle stejnojmenného románu
Umberta Eca. Nevyhýbal se ani rolím v parodiích (Poslední akční hrdina po boku A.Schwarzeneggera)
hororům (Mimic) akčním snímkům (Hra o přežití) nebo sci - fi (Star Trek). Díky své vizáži se uplatňoval hodně
v historických příbězích (Nostradamus, Noemova archa, Most osudu)

Českou stopu, krom herců v epizodních rolích,samozřejmě zanechali i dva velikáni
českého filmu, kameraman Miroslav Ondříček a kostýmní výtvarník Theodor Pištěk.
Mimochodem, oba častí "účastníci" na Formanových dílech a jeho dobří kamarádi.

A co říct o hudební složce filmu? Asi vlastně nic, protože genialitu Mozartova díla
zná snad každý ....

Ještě jednu věc musím zmínit, protože bez ní by nebyl Amadeus tím čím je.
Alespoň pro nás Čechy .... Jasně, dabing! Naprosto skvělý výkon Jiřího Langmajera
a jeho místy až úchylný smích asi zůstane hodně dlouho po zhlédnutí filmu
divákovi v uších, stejně tak Boris Rösner dal do hlasu Salieriho všechen smutek, nenávist
i úlisnost dvorského intrikána.


A jedna moje fotka, která se váže k filmu. Když jsem vloni brouzdala uličkami mezi
Hradčanským náměstím a Pohořelcem, padl mi do oka tento dům. Prostě se mi zalíbilo jeho umístění
i vzhled, ale pořád to pro mne byl neznámý dům. Až po přečtení článku a Čerfa, a shlédnutí
filmu mi došlo, že je to dům, ve které Mozart ve filmu bydlel. Není ovšem totožný s jeho
opravdovým bydlištěm v Praze, tím byl dům na spodním konci Uhelného trhu.





34 komentářů:

  1. Tedy ty by se s mohla živit filmovými recenzemi. Parádní dílo. Tedy to tvoje také.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: A víš že by mne to i bavilo? psát recenze.....

    OdpovědětVymazat
  3. S prvními dvěma filmy to mám s tebou stejné. Amadea jsem neviděla celého.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Já jsem nevěděla že ho dávají, dívala jsem se na něco jiného, jenže pak jsem náhodou přepnula na jedničku a ejhle! Tak jsem si řekla že chvilku se dívat budu protože mne už dost bolely oči, ale nakonec to dopadlo tak, že jsem se opět přikovala a koukala až do konce

    OdpovědětVymazat
  5. Na Amádea se dívám snad pokaždé. V tom filmu je něco, co mě strašně přitahuje. A je fantastické pozorovat, jak u něho vznikaly hudební nápady. Třeba u "Kouzelné flétny" árie "Královny noci". Viděla jsem ji nedávno a nyní jsem si to teprve uvědomila. A navíc - některé scény se natáčely na zámku v Kroměříži a uvolňovali jsme studenty na kompars.

    OdpovědětVymazat
  6. Ten film, když přišel do našich kin mě načisto okouzlil. Už jsem ho viděla třikrát a stále mě baví.

    OdpovědětVymazat
  7. [5]: Ano, působí až magicky. Už jen úvodní tóny Requimem v úvodních titulcích. Sice Mozart patří k mým oblíbeným barokním umělcům, vcelku jsem neviděla jedinou jeho operu. Což je vlastně velká ostuda kterou budu muset napravit. Za to Requiem jsem si pouštěla už hodněkrát.

    OdpovědětVymazat
  8. [6]: Mě taky a stále mne okouzluje....

    OdpovědětVymazat
  9. I já zůstal opět přikovaný u obrazovky, dokonce i když jsem byl tou dobou na návštěvě u příbuzných . Amadeus je moje srdcovka, psal jsem o filmu samotném speciální článek u sebe na blogu a chtěl jsem pokračovat i dalšími díly reportáže z míst, kde se v Praze natáčelo (o které se v textu zmiňuješ), jen se to nějak zadrhlo u prvního dílu. Tak snad se letos přiměju pokračovat .

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Ta o tobě vím, že jsi velký milovník tohoto filmu. Já bych nějakou Tour de Mozart po Praze klidně i dala.....

    OdpovědětVymazat
  11. Tenhle film miluji, ale nebyla jsem schopná se na něj tentokrát dívat. Mám ho na DVD v nezkrácené verzi, takže není problém ho kdykoli shlédnout.

    OdpovědětVymazat
  12. Parádně napsaná recenze! Neznat tento film,tak už ho sháním   

    OdpovědětVymazat
  13. Skvěle napsáno, Vendy, musím se připojit k ostatním a složit ti poklonu za výbornou recenzi.

    OdpovědětVymazat
  14. Vřele s tebou souhlasím, Amadeus je jediný a jedinečný film, viděla jsem ho nejméně 5x a mohla bych znovu Znám pouze s italským dabingem, ale byl taky skvělý i když nemůžu srovnávat. Mě učarovaly hlavně záběry Prahy (srdeční záležitost )a samozřejmě hudba i herecké výkony a vůbec všechno a ty jsi to moc krásně napsala!!   

    OdpovědětVymazat
  15. [13]: 0 té knižní předloze vlastně ani nevím.Ale už párkrát se mi stalo,že film byl lepší než kniha. Teď naposledy když jsem marodila a měla půjčenou knihu Dívka ve vlaku. Jak jsem zjistila že to bylo zfilmované, nelenila jsem a film si stáhla.

    OdpovědětVymazat
  16. [11]: Tak to se ti ani nedivím, že ses nedívala. O tom že Jiří Dvořák hraje Salieriho vím, mluvil o tom v nějakém pořadu, sice už nevím jestli v tývý nebo v rádiu, ale říkala jsem si že by mohl bát dobrý. Je to vynikající herec.Ani mě nic jméno Denny Ratajský (sakra to zní jak z červené knihovny )neříká. I když nevím jak teď, ale když jsem naposledy viděla Ondřeje Brouska, tak to byl takový dost fotrovitý (dost zakulacený) mladý muž takže si ho dost dobře jako Mozarta nedokážu představit. Ale to je právě asi to ovlivnění tím filmem. Je pravdou, že na obrazech byl Mozart spíš kulatější v tváři i těle než jak byl prezentován v tom filmu

    OdpovědětVymazat
  17. Amadea jsem nikdy neviděla, stejně, jako většinu dalších Formanových filmů. Ale jednou k tomu určitě dozraju!

    OdpovědětVymazat
  18. [18]: Tys nikdy neviděla Amadea? To máš velké mezery ve vzdělání! I když je jasné že ne každý je z něj tak vyplesklej jako já a ostatních asi několik set miliónů dalších lidí. Ale myslím že bys to měla zkusit.

    OdpovědětVymazat
  19. [19]: Neviděla. Já totiž nejsem vyplesklá z žádných českých filmů tak, abych ho musela vidět každý rok několikrát, jak u nás bývá tradicí u některých snímků . Jak říkám, jednou třeba čas dozraje .

    OdpovědětVymazat
  20. [20]: On to není český film. Je to americký film, natočený výborným českým režisérem naturalizovaným v Americe, snímaný skvělým českým kameramanem a oblečený v kostýmech neméně výtečného českého kostýmního výtvarníka. S pár desítkama českých herců v komparzu a kulisami staré Prahy   . Ale hlavní je tam Mozartova hudba a ten věčný souboj mezi závistí, nenávistí, bojem o moc a genialitou....

    OdpovědětVymazat
  21. [21]: No jo, blbě jsem se vyjádřila, asi že mám v hlavě toho Formana a Pištěka .

    OdpovědětVymazat
  22. [17]: Vendy, to přirovnání k červené knihovně mě pobavilo. Ono už to křestní jméno Denny je hodně neobvyklé. Přiznám se, že jsem se těšila na Jiřího Dvořáka, ale zklamaná jsem opravdu nebyla, spíš naopak. Ondřej Brousek opravdu vypadá tak trochu jako tat'ka, kterým v podstatě je. Ale zdědil ty nejlepší herecké geny a jako muzikant je také vynikající. Z divadelního programu jsem vyčetla, že reprodukovanou hudbu při představení také nahrál on za doprovodu Epoque Orchestra. V Monkey Business také exceluje.

    OdpovědětVymazat
  23. [24]: Ale kam? To kdybych věděla.

    OdpovědětVymazat
  24. [23]: On hudebník je fakt dobrý, to zas jo, ale jako Mozarta bych si ho dokázala představit právě v jeho sladké podobě Eliena

    OdpovědětVymazat
  25. Vendy, to je luxusní recenze. Nejenže jsi napsala o filmu, který sis zamilovala, ale líbilo se mi i to, žes vypíchla různé zajímavosti, od hlavních postav, přes jejich dabéry. Je vidět, že o filmu ses dozvěděla opravdu hodně a že jsi pátrala pečlivě po různých detailech, které se v anotaci rozhodně neobjeví. Vážně bys mohla psát recenze.

    OdpovědětVymazat
  26. [27]: Tak ten dabing bylo Langošovo mistrovské dílo.

    OdpovědětVymazat
  27. To ani nevím, že představitel Salieriho dostal Oscara a "Mozart" ne. Také jsem nevěděl, že hrál i ve filmu Jméno růže. Ecův román mě přímo nadchl, ale film z něj udělat šlo jen při velkém zjednodušení.

    OdpovědětVymazat
  28. [29]: Tak to je dané předlohou. Natočit v Americe suchopárný životopis, navíc v evropských kulisách geniální hudba by to nezachránila a film by propadl. Ale takhle už snad každý stý Američan ví kdo byl Wolfgang Amadeus Mozart a jeho hudba mu je alespoň povědomá. Navíc to mělo drajv i zápletku, proto to bylo tak úspěšné. Že to nebylo podle pravdy? To víme my tady v Evropě ale v Americe to nikoho netankuje. Oni potřebují v historických filmech obrovský spektákl, tu a tam náznak sexu, nějaká nahá prsa a jsou spokojení. Vždyť co oni ví o historii? Ta je nezajímá. Vidíš, na Vlasy jsem zapomněla že jsem si je jeden čas dost často pouštěla ještě na videu, to je náhodou pěkný film. Goyovy přizraky jsou film který je temný, ale Goyova doba temná byla. Četla jsem tu knihu a myslím že Forman jí velmi dobře převedl na plátno. A co se týče temných a hrůzných filmů ty přece Američani milují.

    OdpovědětVymazat
  29. [30]: S tou verzí, jak neúspěšný skladatel otrávil úspěšného a talentovaného, přišel už kdosi dávno, něco se mně plete, že snad i Puškin, mně ten film moc nesedí ani proto, že mám radši "střídmější" filmy, než milion kostýmů (nebo technických efektů, na Avatarovi jsem nebyl a ani nepůjdu).  

    OdpovědětVymazat
  30. [31]: Nojo, když Amadeus si o kostýmy přímo koledova. Dobové rekvizity, dobová hudba, dobové kostýmy. Nicméně, byl to opravdu krásný film. Co se Avataru týče, tomu filmu jsem se taky vyhýbala, pak si ho jednou pustila a i když to byla ekologická agitačka jak hrom, film se mi líbil.

    OdpovědětVymazat
  31. [32]: Mě se Avatar, ač jsem tomu nechtěla věřit, líbil hned napoprvé. Tedy je pravdou, že jsem ho viděla poprvé ve 3D, v telce už to nebylo ono, nicméně i tam jsem ho dala asi dvakrát. A po čtvrté a naposledy zas v kině ale už 4DX a to bylo nejlepší!

    OdpovědětVymazat
  32. Amadeus a Avatar jsou mé nejoblíbenější filmy, takže jo, super!

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....