30 července 2016

Punkevní jeskyně II .....Stalagmitová chodba


Dnes zase zpět pod zem a to do dalšího
místa Punkevních jeskyní, do místa kam vystoupáte
sifonem a patří k nejvyššímu místu jeskyní a kde vás právě uvítají
tóny Ave Maria, aby vám ukázaly jak nádherná je zde akustika a navíc
svou krásou umocňují i krásu jeskyně. Já osobně v tu ránu měla husí kůži po těle,
a to jsem ještě netušila že mnohem emocionálnější a krásnější zážitek mne čeká.
V minulem jeskynním článku jsem uvedla odkaz na stránku kde se dozvíte
mnohem víc detailů o jednotlivých dómech i jeskyních celkově.
Z Reichenbachova dómu opět scházíte dolů Stalagmitovou chodbou
kde jsou skupiny stalagmitů Turecký hřbitov, stalagmit Sněžka,
do Zadního dómu kde je dvojice Váza a Trpaslík
a stalaktit Jehla. Dál už pak jen vás síň U Anděla a pár metrů dělí od
okamžiku, kdy vyjdete opět na denní světlo na dně Macochy, aby jste se po pár
chvílích opět ponořili do útrob země a po říčce Punkvě se vydali na plavbu s
malou zastávkou v Masarykově dómu a dál vypluli ven ve vývěru Punkvy do
Pustého žlebu.....


Turecký hřbitov


Strop Stalagmitové chodby





Sestup do Zadního dómu a stalaktit Jehla, průvodkyně mu říkají
soukromě Romeo a Julie.


Sněžka


A ještě jednou Jehla. A proč mu říkají průvodkyně Romeo a Julie?
Protože ač to vypadá, že by se jednou mohly obě špičky setkat, není tomu tak.
Za prvé už jsou oba krápníky "mrtvé" a za druhé došlo k posunu stropních desek
a tak je vychýlení vrchního krápníku o několik centimetrů oproti spodnímu.....


Stalagmit jménem Věž v Pise. Myslím že pojmenování je naprosto přesné


Dvojice Váza a Trpaslík. Ploché vršky způsobuje rozstřik kapek
padajících z velké výšky.




12 komentářů:

  1. Páni, to je nádhera, ty názvy jsou u některých více, než trefné. A ačkoliv jsem poslední dobou alergická na cokoliv tureckého, u Tureckého hřbitova musím udělat výjimku, je to vážně krása!

    OdpovědětVymazat
  2. Pořád stejná nádhera, to snad nikdy nemůže omrzet

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: Tož tam se to změní jednou za párset tisíc let

    OdpovědětVymazat
  4. Matně si pamatuji, že u Jehly to "rozdvojení" kdysi vysvětlovali tak, že jeden neukázněný návštěvník krápník uprostřed přerazil a nikdy se už nesroste.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Ten název turecký je odvozen od podoby tureckých turbanů, protože ty stalagmity vzdáleně ty turbany připomínají. Ale jinak opravdu ty názvy docela sedí

    OdpovědětVymazat
  6. [4]: Nevím, já tam byla poprvé, nicméně takto nám to vysvětlila průvodkyně. Tím posunem desek se odchýlil o několik centimetrů a zároveň se přerušil vodní tok, který způsoboval rozpouštění vápence. Tudíž krápník vyschnul. Takových je tam bohužel víc a víc.....

    OdpovědětVymazat
  7. Kouzelné krápníky. Takovou výzdobu mám ráda.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Mě se líbí jak pod zemí tak nad zemí. Tedy jak v jeskyních tak na rozhlednách

    OdpovědětVymazat
  9. Krápníkové útvary mají opravdu výstižné názvy.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Mě tedy nijak zima nebyla, bylo horko a šli jsme tam od parkoviště přes můstky nad Macochou pěšky, takže jsem byla dost zahřátá, mikinu jsem si vzala až v okamžiku, kdy jsme čekali na loď pro další plavbu, a to jen proto, že tam byl solidní průvan a já měla záda úplně mokrý.

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: No právě, v jeskyni bylo příjemně, mám to ještě v živé paměti z loňska.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....