17 července 2016

Noc kostelů .....



Aby jsme se zas neukytičkovali, páč mám
v zásobě hodně květů, připomeneme si jednu akci,
kterou asi většina z vás zná. Noc kostelů. Šance na to, podívat
se na místa kam se normálně nedostanete, případně do kostelů
které jsou povětšinou během roku zavřené (jako třeba ten náš rybnický
který je otevřen jen dvakrát do měsíce na mši) a jelikož jsem silně nevěřící
tak moc šancí se tam podívat nemám. Ale co s tím, když kostely mne ale
nesmírně zajímají? Tak pro takové lidi tu je právě Noc kostelů. Při té letošní
zde byla navíc k vidění i sbírka ornátů a mešních rouch. Zajímavá a ojedinělá
tím, že to byla všechno roucha která patří k tomuto kostelu. Nemusím všechny ty
plky kolem, to mne nijak nic neříká, ale přednáška o tom, proč se jaká barva ornátu
používá v tu kterou dobu byla zajímavá stejně tak jako proč byly ornáty ze zadu
zdobnější než zepředu. A od kterého vatikánského koncilu se to změnilo.
Věděli jste třeba, že v ornátu farář z kostela směl jen několikrát za rok
a to jen ve svátky k tomu určené? A pak samozřejmě k umírajícím
když poskytoval poslední pomazání a při pohřbu. Dnes se tedy
podíváme na ornáty, které používali během skoro sta let faráři
v Rybníku......







A jedna kontrolní otázka. Víte někdo, proč je ten rukáv v tom poutku ?



Ornát pohřební


Protože původně ornát sloužil jako plášť a farář v něm chodil ven i v dešti, bývala na něm
i kapuce. Postupem času ale zmizela, a zůstal po ní jen ten útvar podobný štítu.




A takovéto ornáty nosí faráři dnes. Stejně zdobné zepředu jako zezadu.
Jo, a proč tomu tak nebylo vždycky? Protože do jednoho vatikánského koncilu
(nevím už kterého) se mše sloužila skoro celou dobu tak, že kněz stál zády k věřícím.

25 komentářů:

  1. Parádní fotky. Já letos Noc kostelů nestihla, protože jí přesunuli na 10. červen a to já tou dobou večer už byla v Itálii. Dříve bývala v květnu a to jsem stíhala.

    OdpovědětVymazat
  2. Máš moc pěkné fotky.

    OdpovědětVymazat
  3. Noc kostelů jsem tentokrát pominul a zůstal jen u Noci literatury. Ale ornáty vypadají moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]:Já jsem měl a poprvé za tu dobu co   Ry Baníku bydlíme do toho kostela vniknout.  Je maličký,  opravdu takový venkovský kostelík. Dcera to měl a lepší,  ta se v Litomce dostala až na vyhlídku na věžích piaristického kostela naproti zámku. Ta měl a výhledy!

    OdpovědětVymazat
  5. [2]:Pravdu díš

    OdpovědětVymazat
  6. [1]:Zatím jsem to nezrušila,  ale asi to odpískám,  nikdo se nepřidal.

    OdpovědětVymazat
  7. Ptáš se na jakési" poutko", co je v něm rukáv:Já myslím, že to kdysi byl nějaký šátek, či rouška a vyvinulo se z toho toto.Ono to není poutko - je to navlečeno na rukávu.Teď už se to asi nepoužívá.

    OdpovědětVymazat
  8. Ptáš se na "poutkO", ve kterém je rukáv.Já myslím,že to byl dříve nějaký šátek, či rouška a vyvinulo se z toho toto.

    OdpovědětVymazat
  9. Ta roucha jsou nádherná!

    OdpovědětVymazat
  10. Parádní roucha, slavnostní i méně slavnostní, díky

    OdpovědětVymazat
  11. Ornáty jsou krásné, bylo to děláno pro lidi, všechna ta nádhera ale stála peníze a většinou je věnovali věřící.

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: vím,  poslal mi i Frypat,  tak jsou celkem tři příspěvky.

    OdpovědětVymazat
  13. [9]:Máš ty i Lidie pravdu, jen trochu podle slov té paní co je tam na jedné z fotek s mikrofonem (byla to historička z Olomouce) to poopravím. On v něm dřív býval zavěšen ten šátek,  neotíral si kněz tvář přímo tím "poutkem".

    OdpovědětVymazat
  14. [2]:Bingo! Správně. Ještě dodám že ve stejné barvě ornátu v kterém se slouží mše je i kabátek pro mešní kalich. Je to dobře vidět na té fotce z kůru,  kde je ten zelený ornát.  A samozřejmostí byl i límec ve stejné barvě u ministrantů.

    OdpovědětVymazat
  15. [14]:Jsou různá církevní období, kdy se používá ta která barva.

    OdpovědětVymazat
  16. [15]: Nosí se podle liturgického kalendáře. Fialová je barva adventu, takže se nosí před vánoci. K velikonocím patří zelená a bílá.

    OdpovědětVymazat
  17. Jednu dobu jsem dobrovolně pracovala po právní a stavební práce pro řád školních sester při rekonstrukci kláštera a sestřičky šily a vyšívaly ornáty Krásná a precizní práce   

    OdpovědětVymazat
  18. Dříve stáli kněží u oltáře vždy zády k věřícím a čelem se postavili jen na kazatelně. Od toho se časem upustilo, i v církvi probíhají různé inovace a tak už se mše káží jen čelem k lidem. Ovšem není to prý striktně vymezeno, proto právě někteří staří kněží slouží zády k lidem. To jsem se dověděla v kostele v Holešově. Využila jsem akce otevřené brány, ale byla jsem trochu zklamaná i potěšená přístupem průvodců ve dvou navštívených. Článek chci napsat, ale zápasím s časem. Také jsem úplně zapúomněla na tvůj projekt.

    OdpovědětVymazat
  19. [18]: neva, stejne dam cas jeste do 25.7. Budu ted mit praci s DPH, trimovanim Bobese, zahradou a dalsimi vecmi ktery po tejdnu me nepritomnosti bude potreba udelat a vyridit.

    OdpovědětVymazat
  20. Skvostná roucha a krásně vyfotografovaná.

    OdpovědětVymazat
  21. [20]: Asi proto, že na ornáty se skládala celá farnost. Dirigenti si musí fraky kupovat sami

    OdpovědětVymazat
  22. Ornáty jsou úžasné, Vendy, a moc pěkně jsi je vyfotila.

    OdpovědětVymazat
  23. [22]: Tak já do kostela nikdy nechodila, ale spíš to znám ze starých filmů a týdeníků.

    OdpovědětVymazat
  24. Krásná přehlídka ornátů! Tolik pohromadě jsem jich ještě neviděl. Noc kostelů jsem tradičně nestihl

    OdpovědětVymazat
  25. [24]: No já zas jí konečně stihla a nezapomněla   

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....