29 října 2015

CBGB: Kolébka punku ......


Bylo nebylo ale opravdu bylo,
byl nebyl, ale byl opravdu jeden hudební nadšenec
a byl nebyl, ale opravdu byl jeden zaplivaný bar v ne zrovna
té špičkové části New Yorku .....
Byly také ještě dva mladí kluci kteří se rozhodli vydávat hudební
časopis který věnovali v té době ještě ne úplně známému stylu
zvaném PUNK. Ten časopis nesl stejné jméno a nikdo nevěděl co
to znamená .....

Když se v roce 1973 soudce vysmál dvojnásobnému bankrotáři Hilly Kristalovi
s jeho nápadem už potřetí si půjčit peníze na hudební klub netušil jak tento
bankrotář, novodobý Don Quijot, milovník country, bluegraasu a blues ovlivní
světovou hudební scénu a udělá celosvětové hvězdy ze zcela neznámých
mladých kluků a holek kteří si založili skupiny a věnovali se zpívání.
V prosinci roku 1973 koupil Hilly na Manhattanu lokál který nazval podle své milované
hudby "CBGB and OMFUG". V překladu Country, bluegrass, blues a další hudba pro
gurmány v povznesené náladě. Jenže zrovna moc gurmánů kteří by této hudbě
holdovalo se zrovné v té době a na těch místech nevyskytovalo a pokud nechtěl Hilly
zbankrotovat potřetí ač nerad, dal příležitost i jiným žánrům. Jedinou jeho podmínkou
byla vlastní tvorba. Ne žadné předělávky momentálních hitů ale poctivá skladatelská
a textařská vlastní tvorba. Chtěl dát těm hudebníkům šanci se dostat dál a výš.
Jenže žádná z kapel která u Hillyho vystupovala nebyla učesaná
bluesová partička, ale naopak to byli divocí feťáci, sebepoškozovači
a jinak se vyčleňující hudebníci. Začali si říkat punkeři a vytvořili tak nový hudební
styl který se stal oblíbeným mezi těmi kteří nebyli spokojení se svými
životy, situací, vládou .....
A donkichotský bohém Hilly jim poskytl možnost se prosadit. Za dobu trvání
klubu od roku 1973 do října roku 2006 vystoupilo v klubu na 55000 hudebníků.
Ne všichni se stali hvězdami ale i ty se mezi nimi objevili. Ať už to byla skupina
Talking Heads, Television, Ramones, Blondie, Patti Smith, punkový král Iggy Popp,
Dead Boys nebo punkrockoví The Police v čele se Stingem. Častým návštěvníkem
zde byl i Lou Reed. Když v roce 2002 Talking Heads vstupovali do Síně slávy stál
s nimi na pódiu i Hilly Kristal ......

Na tenhle film jsem narazila ve filmografii Alana Rickmana kterému bylo
věnované první Kukátko a jsem ráda že jsem si ho stáhla. Film je z roku
2013 a jednu z rolí bláznivých punkerů si střihnul i jeden z herců
který se ve filmu objevil ve zcela jiném stylu, a to jako jedna z
trojice hlavních postav v potterovské sérii filmů a to roli Rona Weaslyho, Ruppert Grint.

CBGB
USA 2013
Režie: Randall Miller
Scénář: Randall Miller, Jody Savin
Kamera: Mike Ozier
Hrají: Alan Rickman, Malin Ackerman, Ruppert Grint, Stana Katic ......

Pokud si chcete o Hillym Kristalovi přečíst víc tak zde.


Alan Rickman jako Hilly Kristal



Filmoví představitelé Ramons


Ruppert Grint jako jeden z Dead Boys


Hudební producentka v podání Stany Katic


A skutečný Hilly Kristal před svým legendárním klubem




Část textu použitý z netu a archívu ČSFD

14 komentářů:

  1. Díky za tip Také si ho stáhnu a už se na něj těším Doufám, že mě nezklame. Všechny uvedené hudebníky jsem obdivovala. byla jsem na koncertě Patti Smith

    OdpovědětVymazat
  2. Právě to stahuju, tak pak povím. Díky za typ.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak jsem právě dokoukala film. Je to zvláštní znát třeba skupinu nebo interpreta z desek a pak vidět, jak začínaly, vidět jak se říká realisticky do zákulisí. Film je hodně realistický a na konci jsem byla dokonce dojatá, když přátelé  Hillovi klub vrátili. Řekla bych, že největší podíl na vzkříšení a uchování klubu má právě Lisa. Ale přiznám se, že si raději hudbu pustím, než vidět tak realistický snímek. Ale ta hudba vyšla z onoho hrubého prostředí a tak proč ho vynechat, že?

    OdpovědětVymazat
  4. já tenhle film miluji, páč jsem všechny ty kapely poslouchal...

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělá kulturní okénko! Ale teda abych pravdu řekla, zjev Alana Rickmana v tomto filmu není příliš lichotivý .

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Vypadá trochu šíleně, to ano. Ale ta fotka je zrovna ze soudní síně kde mu jako dvojnásobnému bankrotáři odmítli žádost o třetí půjčku. Takže by ses taky netvářila asi lépe    . Ono to chce vidět a pak zjistíš že i tak je v tom filmu strašně roztomilej Don Quijot a bohém.

    OdpovědětVymazat
  7. [4]: Tak já jen Blondie a Police ale spíš už jen Stinga v jeho sólové podobě. Ale film mne překvapil a to velice mile. A strašně se divím že ještě nešel v televizi. Kdejakou béčkovou kravinu tam dávaj ale pořádný film ne. Takže ho taky odteď řadím k mým oblíbeným.

    OdpovědětVymazat
  8. [3]: Tý jo, takže tys byla punkerka? Jak jsem psala Drakovi, já z téhle sestavy poslouchala jen Blondie protože ti se pak odklonili k diskotékové lini a ta mi vyhovovala v té době víc a pak Stinga v sólové podobě.

    OdpovědětVymazat
  9. Film jsem neviděla, v těchto věcech jsem zaostalá.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Tak nebýt prvního Kukátka tak bych na ten film asi nikdy nenarazila. Možná snad někdy v televizi pokud by ho dávali. Ale jsem moc ráda že jsem tu filmografii Alana Rickmana projela a teď mám spousty materiálů ke shlédnutí. A že jsem tam narazila i na tenhle film.

    OdpovědětVymazat
  11. [7]:v TV už běžel na placených kanálech, HBO, Cinemax a podobně, takže pak trvá, než dojde na ostatní stanice. no, a ty ho dají po půlnoci, cž je pro mě, jako by ho nedávaly

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Tak jelikož ani jeden z těhle kanálů nemám tak nevím že tam šel. A s pozdními filmy jsme na tom stejně, já taky nekoukám tak dlouho. Takže díky bohu za Ulož to.....

    OdpovědětVymazat
  13. Z těch, které zmiňuješ v textu, se mně nejvíce líbil Sting, když hrál v Police na kontrabas a pak na basovou kytaru.

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: Ano, Sting za mlada ale i ve středním věku byl opravdu fešák. I když už se hodně změnilo tak ale jako zpěvák je pořád velmi dobrý.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....