01 srpna 2014

Karpatský pravoslavný kostel sv. Michaela na Petříně....


Dnešní soutěžní příspěvek voní dálkami i přes to,
že už dlouhá léta stojí v Praze na Petříně. Jako malá jsem tam moc ráda chodila na procházky a to mi tak nějak zůstalo až doteď. Ráda porovnávám co se tu změnilo k lepšímu, a s nelibostí nesu to co je horší. Ale musím s radostí konstatovat, že toho horšího je pomálu. A to platí i o okolí tohoto krásného dřevěného kostela.

Pravoslavný celodřevěný kostel byl původně postaven v obci Velké Loučky u Mukačeva
na Ukrajině ve druhé polovině sedmnáctého století. V roce 1929 byl rozřezán
a odvezen do Prahy. Zde byl opět znovu v Kinského zahradě postaven v původní podobě.
Kostel nese prvky lidového baroka. Pod nejvyšší věží je prostor určený jen pro ženy, lidově zvaný babinec.
Další věžičky jsou nad kněžištěm a hlavní lodí. Ceý interiér je vyzdobený barvami typickými pro pravoslavnou víru,
bílou, zelenou a červenou které symbolizují víru, naději a lásku. Stěhovn byl dokonce dvakrát. V roce 1793
byl z Velkých Louček prodán do bohatší vesnice a teprve odtud byl stěhován do Prahy. Rozřezán a naložen
do čtyř speciálních železničních vagónů. Jeho největší zajímavostí je že na něj nebyl použít žádný hřebík.
Jelikož kostel patří Pravoslavné církvi v Čechách a na Slovensku jsou de každou neděli a pondělí
pořádány svaté liturgie.










Detail dřevěných hřebů


Původně tady byla fotka kostela rozděleného protože se mi nevešel do objektivu, ale Kosáček se nade mnou slitovala a kostel mi krásně "slepila". Takže vy kdo to čtete teď už vidíte kostel krásně vcelku, tak jak opravdu vypadá.....








A pohled dovnitř, je to focené přes sklo a ještě s bleskem, takže kvalita horší.....


20 komentářů:

  1. Takže jedeme dál, Vendy!

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Jo, jedeme, možná bude stejně příspěvků, možná víc to se uvidí......

    OdpovědětVymazat
  3. Vendy, to je moc krásný kostel. Ty dřevěné mám hodně ráda. Líbí se mi. kolik má věžiček a tvar jejich kopulí. u dřevěné stavby si s tím pěkně poradili. Vždycky mne fascinuje, že se dá stavba přemístit a dokonce z takové dáli. V Kunčicích pod Ondřejníkem je také pravoslavný kostel převezeny z Ukrajiny. Ty dřevěné šrouby jsou zajímavé. Ve Svätém kríži na Slovensku na Liptově mají také velký dřevěný kostel, který je stále využívaný farníky a má dokonce ochozy a ten je také přestěhovaný na kopec z obce, kterou pohltila přehrada Liptovská Mara.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Mě to od mala nešlo do hlavy jak se to dá udělat . Ale je pravda že takových dřevěných skvostů opravdu moc není......

    OdpovědětVymazat
  5. hmmm, ten je moc pěkný. za mých studií jsem ho neměl šanci vidět...pokud si dobře vzpomínám

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Tak to nechápu proč? Když tam stojí od třicátých let a byl vždycky normálně k němu přístup....

    OdpovědětVymazat
  7. Je to rarita a ještě k tomu na Petříně.

    OdpovědětVymazat
  8. To je krásná stavba a nezbývá než dvakrát smeknout. Poprvé před mistry,kteří kostel kdysi dávno postavili a podruhé před mistry,kteří kostel rozebrali a znovu poskládali na novém místě

    OdpovědětVymazat
  9. Po Podkarpatsku nám toho obecně moc nezbylo. Tenhle kostelík mám rád, často jsem k němu chodil.

    OdpovědětVymazat
  10. Opravdu krásný kostel a v Praze musí působit jak z jiné planety.

    OdpovědětVymazat
  11. [12]: On v celkovém umístění v intravilánu Kinského zahrady krásně do ní zapadá. Ale dobrá otázka zvlášť když hned vedle ve zbořeném domě zahradníků bylo leta letucí feťácký doupě. Jednou jsme tam s dcerou vlezly a byl to děs. Všude se válely stříkačky, piksly od toluenu, bordel a hnus.....

    OdpovědětVymazat
  12. [10]: Naše každá vycházka na Petřín s rodiči vždycky začínala u lachtana pak sem dolů ke kostelu a zase dál k rozhledně. Jenže to tam okolo něj bývala větší divočina. Teď už je to tam krásně vyčištěné dokonce tam kvetly v trvě i krokusy!

    OdpovědětVymazat
  13. [9]: Patriku, ty víš že tohle o laťkách není, je to o kráse a umu starých mistrů nebo jen lidí kteří uměli tvořit věco pro potěchu našich očí......

    OdpovědětVymazat
  14. Já znám ještě dřevěný kostel v Blansku, ten patří CČSH, a nově postavený dřevěný katolický kostel na místě starého vyhořelého v Ostravě-Hrabové. Pak jsem byla nedávno v krásném dřevěném kostele v Beskydech ve Velkých Karlovicích. Tam jsme to měli i s výkladem, zrovna byl den otevřených dveří. A pak znám ještě krásnou velikou dřevěnou kapli v Jurkovičově stylu za Čeladnou. Časem snad jednou všechno bude na mém blogu...

    OdpovědětVymazat
  15. [17]: Myslím že v tom regionu co popisuješ to není až tak zvláštnost, ty horské kostely se stavěly dost často celé dřevěné. Já vím i jednom unikátním zase v Kočí u Chrudimi....

    OdpovědětVymazat
  16. Je hrozně těžké něco vybírat, když všechny jsou hezké a každý jinak. Ale dal jsem hlas tobě, VendyW, protože tebou vybraný kostel je mezi zděnými stavbami výjimkou a vypadá jak z pohádky.

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....