25 března 2014

Někdo tu chtěl bledule?....


Už čtvrtým rokem jsem se těšila na to,
až se zase s foťákem vypravím do míst kde je místní bledulkový ráj.
Tentokrát jsem vytáhla muže, aby přišel trochu na jiné myšlenky a rozptýlil se trochu z těch každodenních bojů o přežití a stresů které ho neustále svírají. I když byl nádherný slunečný den, vzduch voněl jarem a jemnou vůní bledulí moc se to tedy nepodařilo....spíš bych řekla že skoro nic z té krásy okolo sebe ani nevnímal...
za to já se s foťákem činila. Tentokrát jsem jako první zvolila levou část údolí, kterou jsme většinou s dcerou s našimi návštěvami vynechaly. Asi proto, že v letech kdy tak moc nekvetou je zde bledulí méně a nevynikne tak ona bělost plochy mezi stromy způsobená miliony květů těchto úžasných a jemných květinek....

Teprve letos jsem se dozvěděla že celá ta krása se nazývá Přírodní rezervace Králova zahrada a okolní les Fárský.
Více vám o ní řekne text který jsem našla na netu a dovoluji si vám ho tady prezentovat. Už z toho důvodu že nejsem rodákem který by o ní věděl všechno.


Přírodní rezervace Králova zahrada byla vyhlášena v roce 1994 na ploše 17,36 ha (k.ú. Opatov v Čechách, okres Svitavy). Hlavním důvodem je ochrana podmáčených smrkových a jasanových olšin (Piceo-Alnetum a Pruno-Fraxinetum) s velmi bohatou populací bledule jarní. Tento různověký lužní les, jehož přirozenou součástí jsou mnohé vývraty, souše, zlomy a staré stromy s dutinami, hostí také celou řadu významných druhů hub a živočichů. V tlející dřevní hmotě nacházejí útočiště vzácné druhy brouků (zdobenec zelenavý), v dutinách stromů žijí netopýři a hnízdí ohrožení ptáci (puštík obecný, kulíšek nejmenší, žluna šedá, strakapoud malý). Tůně a potoky jsou domovem obojživelníků (ropucha obecná, rosnička zelená a skokan krátkonohý) a užovky obojkové. Zjišťováni jsou i konipas horský a ledňáček říční.

Chráněné území se rozkládá v rovinatém terénu tvořeném nivou Zádolského potoka a jeho levostranného přítoku v nadmořské výšce 425 - 435 m. V podkladu jsou svrchnokřídové sedimenty březenského souvrství (jemnozrnné pískovce) a teplického souvrství (slínovce, spongility). Nivu pokrývají holocenní říční naplaveniny s hydromorfními půdami.
V minulosti zde došlo k melioračním úpravám, které jsou dodnes patrné jako systém drobných odvodňovacích stružek, ale zejména se projevují na vzhledu obou hlavních toků, jejichž koryta byla necitlivě zahloubena a napřímena. Negativa tohoto zásahu si ještě více uvědomujeme při pohledu na velmi členité, ale dnes už vyschlé meandry původního koryta Zádolského potoka v jižní části rezervace, kde odvodnění navíc umožnilo změnit dřevinnou skladbu ve prospěch smrku.
V rezervaci převažují lesní porosty přirozené druhové skladby, jednoznačně dominantní dřevinou je olše lepkavá (Alnus glutinosa), která zde tvoří jak čisté olšiny tak společenstva s jasanem ztepilým (Fraxinus excelsior) nebo smrkem obecným (Picea abies), jehož výskyt v území je považován za původní (díky podmáčení i v této nízké nadmořské výšce). Původnost současné populace smrku ale nebyla hodnocena a do rezervace proniká i smrk ze sousedních druhotných, kulturních smrčin, místy byl dokonce přímo v rezervaci vysazován. Přirozenou skladbu dřevin dále místy narušují výsadby modřínu (Larix decidua), douglasky (Pseudotsuga menziesii), případně olše šedé (Alnus incana). Na svahu na pravém břehu Zádolského potoka ve východní části PR byly zjištěny fragmenty bučin se vzácným výskytem jedle bělokoré (Abies alb
Ještě dodám že krom bledulí tu kvetly i devětsily, jaterníky a lýkovce.


















Jelikož je fotek hodně, rozdělila jsem naší fotovýpravu do více částí.....


20 komentářů:

  1. Musí to být krásný pohled na tolik bledulí na jednom místě. Bílá záplava.

    OdpovědětVymazat
  2. Ale že jich tam je.Moc se mi líbí hra stínu a světla, nádhera.

    OdpovědětVymazat
  3. Přiznám se, že v životě jsem ještě nikdy neviděla tolik bledulí najednou. Je to nádhera. Podobné devětsily jsem viděla v jarních Alepách a také na březích řeky Křinice, tam u nás doma.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Ten první rok co jsme tam s dcerou byly, jich kvetlo ještě o dost víc. Mají takové výkyvy v kvetení. Někdy víc , někdy míň.... Ale taky jsem zůstala s pusou dokořán a popravdě tak stojím každý rok. Pokaždé mi to množství vyrazí dech.....

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: A to jich na téhle straně cesty bylo o dost méně než na druhé....

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Je to krása, to ano....a stojí to za to vidět každý rok. Pořád sem lákám jednoho kamaráda co taky rád fotí, a on letos najednou zjistil že i kousek od nich je takové údolí kde toho je taky takové množství....možná i víc. On věděl zase o stráních kde kvete obrovské množství jaterníků, takže jsou ty stráně celé modré. No jo, to je výhoda toho když má jeden koně a jezdí na nich po okolí

    OdpovědětVymazat
  7. U České Lípy je rezervace zvané Peklo. Je to průrva v lese ve skalách , je tam chladno a vlhko. Bledule tam kvetou ještě dlouho potom , co jinde už jsou dávno odkvetlé. Ale ne jen malé ostrůvky , jsou to také takové obrovské koberce. Rostou na skále, tam , kde je více hlíny, rostou v trávě , rostou úplně všude. Stojí za to to vidět.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Peklo, které jsi mi ted' připoměla a kam jsem tak ráda chodila, když jsem žila v České Lípě. Kolikrát já už si říkala, že bych se tam měla zase někdy podívat? Většinou pokaždé, když jedu do svého rodiště a v Zahrádkách se podívám na cestu k němu.

    OdpovědětVymazat
  9. Ach to je nádhera, tolik kvítečků jsem pohromadě ještě neviděla. Krása, ty jejich něžné bílé hlavinky. Úplně jsem tou krásou vedle. Díky za tu nádheru.

    OdpovědětVymazat
  10. Júva, to je pohroma myslím v legraci. Je to nádhra, tolik pohromadě jsem jich ještě nikdy neviděla.

    OdpovědětVymazat
  11. Téééda! To je krásná úrodička! Moc pěkné fotky Taky u nás vím o jednom takovém místě, ale teď se tam nemám jak dostat...Ani nevím, jestli už to tam kvete, máme to tady u nás nějak opožděné...

    OdpovědětVymazat
  12. Mám taky jedno místo, kam chodím bledule okukovat. A jsem docela ráda, že je dost stranou od lidí.

    OdpovědětVymazat
  13. [12]:Těším se jak malej parchant každý rok až se tam pojedeme podívat. Ještě že mi to vyšlo před tou operací!

    OdpovědětVymazat
  14. Ubohá Rusalko bledááááá

    OdpovědětVymazat
  15. [15]: Bědáááááá, samá bledule bledáááááááááá......

    OdpovědětVymazat
  16. Dříve bylo bledulé hodně, dnes vidět takové množství pohromadě už je pomalu vzácnost.

    OdpovědětVymazat
  17. Bledule, bledulky, Jako v lesích Lothlórienu.

    OdpovědětVymazat
  18. [19]: Tam to tuším byly Symfodely, ne?

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....