15 června 2018

Květena hajní a luční, domácí i zahraniční ....




Po všech kamenech, vodopádech, výhledech a létání si dnes dáme zas nějaké
květy. Protože jsem neopomíjela fotit na výletech ani ty. Dnes je to o těch,
které jsem nafotila na výletě na Dobříši i na rakouském výletu. Objevila jsem
pár takových, které jsem ani nikdy neviděla, a u jednoho druhu vůbec nevím co je zač.
I když ho na vyhlídce Skywalk kvetlo spousty. S ostatními poradil buď atlas anebo
skupina na určování rostlin na fb. Ale většinu z nich jsem znala
neb jsou to květinky notoricky známé ...
A začneme těmi, které jsem fotila tady u nás

Jako třeba kostival. I když, ten spíš většina lidí zná jako mohutnou,fialově
kvetoucí rostlinu. Ale žlutokvětý? Ale jo, jen to není kostival lékařský, ale

KOSTIVAL HLÍZNATÝ



BLATOUCH BAHENNÍ SLIČNÝ
též netřeba představovat. I když mi připadá, že nějak od potoků
a říček mizí ...
Naštěstí na vlhké louce v parku ho kvetlo docela dost, jen si vybrat z těch, kde
nehrozilo nebezpečí že mě vcucne bláto




Jemná vůně a něžný květ, to je

KONVALINKA VONNÁ
kvetlo jich tady už jen posledních pár kvítků


Jedna osamocená v moři náletových keřů byla

RŮŽE GALSKÁ
v jednoduché botanické formě. Ale i ta nádherně voněla


A přesouváme se do rakouských luhů a hájů. První z rostlin které jsem neviděla na vlastní
kukadlice je tahle. Zřejmě si libuje na vyhřátých vápencích, protože u vyhlídky Skywalk
ji kvetlo opravdu požehnaně. Domnívám se, že by mohlo jít o

TOLITU LÉKAŘSKOU



Tento nebesky modrý kvítek má místo svého původu už v druhovém jméně
je to totiž

ROZRAZIL RAKOUSKÝ ZUBATÝ



KOZÍ BRADA VÝCHODNÍ
roste i na našich loukách, ale tahle je od sousedů z Rakous


Druhá z mě dodposud neznámých květin je

SAMOROSTLÍK KLASNATÝ


A třetí, byť jak jsem se dozvěděla, na jižní Moravě je tahle rostlinka prý běžně
a hojně k vidění, mně byla neznámá. Ale net je plný lidí, kteří dokáží pomoci
v určení a tak už vím, že se jedná o kytičku s velmi poetickým a na laskominy
odkazujícím jménem

MEDOVNÍK MEDUŇKOLISTÝ


Sice focený na skalce uměle vytvořený, ale normálně ho lze najít i na skalách
a skalkách v přírodě. A kdo že to je?

HVOZDÍK LESKLÝ


Tolik květy přírodní, a příště už budou květy zase ze zahrady, tak jak mi
kvetly ke konci května ....




24 komentářů:

  1. Krásné rostlinky, květy, jména taková zvláštní- tedy spíš to bližší určení.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: To ano, ale u mě tedy vede Medovník i když já sama tuhle dobrotu nějak zvlášť nemusím. Nevím proč, ale když si můžu vybrat z dortů a je tam medovník, vybírám z těch jiných

    OdpovědětVymazat
  3. Jedno, krom jiného velice obdivuji... jak se vyznáš v názvosloví a rostliny i učíš, jsi poměrně vzdělaná v tomto směru, já jsem proti tobě totální debílek, nepamatuji si, jak se jmenují moje traviny a mám jich 60 kusů

    OdpovědětVymazat
  4. Vždyť tyto luční a lesní a sklalní květinky jsou prapůvodem šlechtěných kultur, které pak chceme mít na zahradě. Proto mám i ty luční ráda. Také obdivuju, jak si všechno pamatuješ. já vím, ty namítneš, že hodně gůglíš, ale to nemění nic na tom, že co si vygůglíš, to si také pamatuješ.

    OdpovědětVymazat
  5. Na konvalinky a na jejich omamnou vůni si pamatuji z doby, kdy jsem je trhal na babičtině zahradě slečně, kterou jsem později ukecal, aby si mě vzala.

    OdpovědětVymazat
  6. No ten medovnik a hvozdik...parada. zauhal i kostival hliznaty, mně dosud neznámý druh kostivalu..

    OdpovědětVymazat
  7. Opravdu velmi zdařilé fotky květin. Taky začínám fotit a musím říct, že není lehké zabrat je z toho správného úhlu.

    OdpovědětVymazat
  8. Já jsem řadu těchto květů neviděl a ani o nich neslyšel.

    OdpovědětVymazat
  9. Krásné pokoukání, až se mi po zastesklo po procházce, alespoň do lesa jak já bych chtěla!

    OdpovědětVymazat
  10. [11]: Já se těšila jak si o víkendu budu užívat procházeního až do aleluja. A pravda? Dandičí slet jsem musela odpískat protože mi z deseti lidí odřeklo osm, a celou neděli jsem ztrávila pojížděním po Praze a návratem na chatu a ještě navrch sekáním trávy. Akce návštěvy u maminy v LDNce, která mi normálně trvá cca 2,5 hodiny mi zabrala šest hodin. Takže v lese jsem byla s Bobím jen v sobotu asi půl hodiny...

    OdpovědětVymazat
  11. [12]: Taky dobrý , Matěj je zase na antibiotikách, takže jediné naše vycházky jsou po doktorech.

    OdpovědětVymazat
  12. [9]: Já neznám ani tu tolitu, ani medovník ani samorostlík. Ty jsem tady nikde neviděla. Asi zřejmě kvůli místu kde se jim daří. Chtějí asi víc tepla. Ale možná díky teplování se tu taky začnou ukazovat...

    OdpovědětVymazat
  13. [8]: Chce to nebát se vypadat jak blb a všelijak se přitom válet po zemi, anebo makro objektiv. Já tedy mám jen telemakro, ale pořídila jsem si pár starých manuálních skel, které přes redukci jdou na digitál a s těmi fotím kytky. Kvůli tomu, že nemají tolik antireflexních vrstev mají skoro stoprocentní podání barev. A ostřit se musí manuálně, jenže na makro to je jedno, protože tam se manuálně ostřit musí i tak.

    OdpovědětVymazat
  14. [7]: Taky jsem na něj koukala a říkala si, že to vypadá jak kostival, ale mátla mne ta žlutozelená barva květů. Takže jako vždy na řadu přišel můj velký rádce v podobě Velkého atlasu rostlin a ono jo, on to je kostival

    OdpovědětVymazat
  15. [5]: No vidíš! Moje maminka zas milovala voňavku Živé květy. S konvalinkovou vůní. Musím říct, že to je vlastně vůně která mne provázela od dětství až do dospělosti.

    OdpovědětVymazat
  16. [4]: Já gůgluju minimálně, až v případě že to nenajdu v mém Velkém atlase rostlin

    OdpovědětVymazat
  17. [3]: Jak už jsem několikrát říkala,mám ohromného pomocníka, Velký atlas rostlin. Tam většinou všechno najdu, pokud to zrovna neznám. Až teprve když nenajdu tam, pak se obracím na gůgla nebo na fb. Od mala mne v tomhle děda vychovával, v zahradičení a lásce ke květům, takže mi i říkal jména.

    OdpovědětVymazat
  18. Taky mi připadá, že kytek v přírodě pořád ubývá. Já pláču po kopretinách, dřív rostly v každým pangejtu...

    OdpovědětVymazat
  19. [21]: Já si nechala na zahradě pár trsíků kopretin v trávě. Ale je pravda, že na chatě jsme měli hafo kopretin, ale jak se začalo sekat tak zmizely. A to se ta tráva seká jednou za rok! Ale potkávala jsem místa kde bylo kopretin úplně bílo. A to nejen v Rakousích, ale i tady u nás...

    OdpovědětVymazat
  20. Dvojka se mi líbí nejvíc.

    OdpovědětVymazat
  21. [23]: Hmm, má něco do sebe, to je pravda

    OdpovědětVymazat

Jsem ráda, že mi zde své komentáře zanecháváte ....